Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Ingerul Siloamului. Teologia mistagogica a Aghesmei Mari, Dumitru Meghesan

0 opinii / Scrie o opinie
  • 17,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Ingerul Siloamului. Teologia mistagogica a Aghesmei Mari, Dumitru Meghesan - Editura Andreiana, 2015

Constient ca traim intr-o lume tehnicizata si informatizata la un nivel foarte ridicat, autorul acestei carti considera ca nu ne putem autoizola fata de cei ce nu gandesc ca noi, ci e necesara o conlucrare interdisciplinara, care ar putea revigora discursul dintre teologie si stiinta.

Aceasta preocupare este deosebit de benefica pentru ambele domenii, oferind reale posibilitati de coborare din propriile turnuri de autoizolare. Pentru teologi este deosebit de important sa se vada ca acestia nu pot sta incontinuu incartiruiti intr-un areal insingurat si acolo sa-si realizeze mantuirea, fara a avea legatura cu realitatea. Pentru oamenii de stiinta, raportarea la teologie inseamna depasirea cercului lor rational spre un domeniu metarational.

A te raporta la rezultatele fizicii moderne este deosebit de interesant pentru cei care se ocupa de domeniul teologiei.

Teologul nu accepta orice ii spune stiinta, ci, intr-un discernamant fidel traditiei Bisericii dintotdeauna, el va folosi rezultatele stiintei pentru a face mai demne de crezare adevarurile de credinta.

Teologia ortodoxa si raportul cu stiinta

Aceste punti sunt folosite de autorul acestei carti pentru a arata specificul teologiei ortodoxe in ceea ce priveste raportul dintre stiinta si credinta. in Rasaritul Ortodox nu a existat niciodata un conflict iremediabil intre ratiune si credinta, cum a fost cazul in Apusul Europei unde au existat perioade de timp in care credinta a dominat stiinta, ratiunea si filosofia sau altele, sau in care preocuparile rationale au dominat credinta.

in Ortodoxie, ratiunea e inteleasa ca provenind din Ratiunea suprema a lui Dumnezeu, ca Logos divin. Fara raportarea la aceasta Rationalitate universala suprema, ratiunea umana devine deosebit de precara si fara o stabilitate si panoramicitate.

Materia, in crezul Bisericii Ortodoxe, nu este rea, fiindca e chemata sa se sfinteasca prin actiunea Darurilor Duhului Sfant.

Lucrarea pe care ne-o ofera Parintele Dumitru Meghesan ne ajuta sa intelegem posibilitatea ca materia sa fie iluminata, fiindca ea poarta in straturile ei profunde puteri speciale, pe care Dumnezeu, ca si creator, le-a pus in aceasta. Aceste puteri sunt un fel de luminite a caror lumina s-a diminuat prin pacatele oamenilor si care, la intalnirea dintre Darurile lui Dumnezeu si logoi-urile sau ratiunile Logosului divin suprem sau ale Ratiunii supreme, se reaprind si lumineaza in mod special materia.

Aghiasma mare, materie si spirit

Slujba Aghiasmei mari ofera autorului posibilitatea de a aborda o privire atenta in profunzimile materiei si de a observa frumusetea si armonia superba care se afla in partile atomice si subatomice din materie, respectiv din apa.

Tot in legatura cu frumusetea armonica si realitatile tainice din materie, Parintele Dumitru Meghesan sustine ca materia rezultata din inchegarea energiilor care provin de la Dumnezeu, ca Inteligenta cosmica suprema, poseda, in acest sens, o memorie deosebita.

Aceasta idee teologica nu este impotriva conceptiilor moderne ale oamenilor de stiinta. Acestia vorbesc de o potentialitate cosmica in ceea ce priveste originea materiei, neexcluzand si o prezenta divina, chiar intr-o modalitate dificil de explicat, adica in aceasta modalitate de materialitate, de neorganizare, de energie cu totul speciala, care insa nu era numai o manifestare intr-o modalitate misterioasa a energiei, asa cum ne imaginam, ci un fel de materialitate neorganizata, purtand in ea o informatie speciala venita de la o Inteligenta cosmica supramundana.

Revenind la problematica Aghiasmei mari, Parintele Dumitru Meghesan este de parere ca trebuie sa mentionam ca ea reprezinta modul special al relationarii materiei cu spiritul.

Faptul ca, prin invocarea Duhului Sfant, energiile divine care vin din Sfanta Treime se pogoara, prin El, peste apa, reprezinta actiunea acestor energii asupra particulelor si subparticulelor din interiorul apei, schimband-o fiintial, fapt pentru care ea ramane mult timp nestricata.

Nu crucea dintr-un metal oarecare sau busuiocul sfintesc apa, ci actiunea energiilor Duhului Sfant invocate prin epicleza speciala cu aceasta ocazie. Impulsul spiritual pe care il primeste apa prin aceasta sfintire se leaga de evenimentul care s-a petrecut in vremea aceea intre malurile Iordanului, apoi in toata creatia prin puterea spirituala pe care a dat-o Logosul intrupat, inviat, transfigurat si generator de energii speciale in istorie, apostolilor, episcopilor si preotilor, ca si ei, in numele Lui, sa invoce darurile Duhului Sfant si, prin El, ale intregii Sfinte Treimi peste materie, respectiv, acum, peste apa.

Toate acestea trimit la evenimentul care s-a petrecut la Botezului Domnului, cand El, Logosul intrupat, creatorul materiei, intra in ea si acolo intalneste logoi-urile dumnezeirii Sale, ca prezenta a informatiei divine supreme si, in acelasi timp, plan al Sau si deci al Sfintei Treimi pentru destinul materiei. intalnindu-le pe acestea, le face transparente si le infuzeaza o energie speciala de purificare si sfintire deoarece, prin caderea in pacat a primilor oameni, materia devine opaca, iar logoi-urile care erau prezente in ea se opacizeaza si isi pierd din luminozitate.

Sursa: www.ziarullumina.ro

SPECIFICATII

An aparitie 2015
Coperta Brosata
Dimensiuni 13 x 20 cm
Nr. pagini 298
Limba Romana
Cod 978-606-8602-26-4