Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Sfantul Maxim Marturisitorul. O introducere

0 opinii / Scrie o opinie
  • 42,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

JEAN CLAUDE-LARCHET  |  SFANTUL MAXIM MARTURISITORUL. O INTRODUCERE. 

DOXOLOGIA – IASI, 2013. 


Traducere din limba franceza de Marinela Bojin. 

Editie ingrijita de Pr. Dragos Bahrim. 

Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN Mitropolitul Moldovei si Bucovinei. 


Extras din Invatatura Sfantului Maxim Marturisitorul – 3. Comuniunea euharistica

Conceptia Sfantului Maxim despre Euharistie are, pe linia lui Pseudo-Dionisie, un puternic caracter simbolic, ceea ce nu o impiedica sa fie, in fond, realista.

In impartasirea euharistica, persoana Cuvantului, Dumnezeu Insusi, Se comunica omului, vine sa Se salasluiasca intreg in el, si prin aceasta il face asemenea cu El, il preschimba in ceea ce este El Insusi si face din om un dumnezeu prin har.

Ca si harul Botezului, harul impartasirii euharistice este deplin dat si deplin lucrator, cu atat mai mult cu cat Insusi Cuvantul intrupat este prezent in Euharistie, si intreg prezent, caci El cu adevarat nu Se poate imparti, nici nu Se poate darui in parte. Insa, ca si in cazul Botezului, harul acesta nu-si arata roadele in cel ce l-a primit decat in masura in carte este vrednic de el, daca are, adica, o credinta puternica, daca a dobandit curatia in ce priveste curatia si patimile, daca vietuieste statornicconform virtutilor si s-a inaltat la contemplatie si cunoastere. Din acest punct de vedere, harul variaza potrivit diversitatii persoanelor si este proportional cu starea lor duhovniceasca. Exista o analogie incontestabila intre conceptia pe care Sfantul Maxim o exprima aici si cea referitoare la Botez, si putem spune ca si in acest caz distinctia intre fire si ipostas este subiacenta. Ca si in cazul Botezului, Sfantul Maxim face o distinctie intre daruirea harului, care se da in mod egal tuturor credinciosilor, fara deosebire, si primirea lui, care se face in mod divers, pe masura sporirii si starii duhovnicesti proprii flecarei persoane.


La Editura Doxologia a aparut in colectia Patristica, seria Studii (nr. 3), lucrarea binecunoscutului teolog ortodox francez Jean-Claude Larchet, Sfantul Maxim Marturisitorul. O introducere. Cartea reprezinta traducerea actualizata de autor pentru editia in limba romana, a lucrarii Saint Maxime le Confesseur (580-662), aparuta la Éditions du Cerf, Paris, 2003, in colectia „Initiations aux Pères de l’Église”. Versiunea romaneasca, care apare astfel inaintea celei de a doua editii franceze, aflata in pregatire pentru a fi publicata tot in acest an, este tradusa de doamna Marinela Bojin, principalul traducator in limba romana a lucrarilor lui Jean-Claude Larchet si atent editata de Pr. Dragos Bahrim.

Jean-Claude Larchet este recunoscut astazi drept unul din cei mai reputati specialisti in teologia Sfantului Maxim Marturisitorul, desi preocuparile sale ocupa o zona mult mai larga de interes (spiritualitatea ortodoxa, teologia dogmatica, bioetica, si altele). Intre lucrarile sale dedicate marelui Parinte bizantin, mentionam de asemenea:  La Divinisation de l’homme selon saint Maxime le Confesseur (1996) siMaxime le Confesseur, médiateur entre l’Orient et l’Occident (1998, publicat in limba romana la Editura Doxologia in 2010). De asemenea, a depus un efort considerabil in ultimii 20 de ani pentru editarea in limba franceza a operelor Sfantului Maxim publicand pe rand Raspunsuri catre Talasie (1992, editie noua revizuita in 2010-2013)Ambigua (1994), Epistole (1996), Opuscule teologice si polemice (1996), Intrebari si nedumeriri(1999).

Volumul publicat acum la Iasi, desi este structurat dupa metoda clasica a lucrarilor de patrologie, cuprinzand trei capitole principalele: viata, opera si invatatura Sfantului Maxim, este insa un adevarat bilant al cercetarilor maximiene pana in momentul de fata. Aici se gasesc in sinteza rezultatele tuturor directiilor din care a fost analizat Sfantul Maxim. Teologia Sfantului este prezentata in cel de al treilea capitol in mod analitic si aproape didactic, multe notiuni si elemente care fac foarte dificil scrisul Sfantului devenind aici foarte accesibile. De asemenea, prin lectura fiecarei sectiuni, prin bogatele note bibliografice, cititorul ia contact cu cele mai reprezentative exegeze la scrierile Marturisitorului, sau poate gasi referinte consistente la intreaga opera a Sfantului in legatura cu orice tema chestionata.

Fata de editia precedenta in limba franceza din 2003, editia romaneasca a fost consistent completata si actualizata. Referintele bibliografice au fost actualizate in intreaga lucrare, iar bibliografia volumului este una exhaustiva, la nivelul anului 2013, intinsa pe 120 de pagini, continand inclusiv toate referintele la editiile operelor si la lucrarile in limba romana scrise despre Sfantul Maxim Marturisitorul.

Cartea este un indispensabil instrument de lucru ce se adreseaza deopotriva celor care se initiaza in studiul teologiei ortodoxe si patrologiei, elevi, studenti sau simpli credinciosi interesati de gandirea fecunda a Sfantului Maxim si care vor sa ia un prim contact cu pozitiile sale teologice, dar este foarte utila si specialistilor care vor gasi in ea o sinteza completa si precisa despre cel care este socotit astazi drept cel mai important teolog bizantin al primului mileniu.

SPECIFICATII

Traducere Marinela Bojin
An aparitie 2013
Limba Romana
Cod 9786066660716