Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Arthur SCHOPENHAUER | Lumea ca vointa si reprezentare

0 opinii / Scrie o opinie
  • 190,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Arthur SCHOPENHAUER    |    Lumea ca vointa si reprezentare

HUMANITAS, 2012, 2019

Traducere din germana si Glosar de Radu Gabriel PARVU

||||

Precuvantare la prima editie/ e x t r a s

Mi-am propus sa precizez aici cum ar trebui citita aceasta carte spre a putea fi inteleasa. – Ea trebuie sa impartaseasca o singura idee. In ciuda tuturor stradaniilor, n-am izbutit totusi sa gasesc o cale mai scurta de a o impartasi decat aceasta intreaga carte. – Consider ca ideea respectiva a fost cautata foarte multa vreme sub numele de filozofie si tocmai de aceea istoricii de formatie au socotit ca descoperirea ei este la fel de imposibila precum cea a pietrei filozofale, desi chiar Plinius le spunea: „Quam multa fieri non posse, priusquam sint facta, iudicantur?” [„Cate lucruri nu sunt considerate imposibile inainte de a fi facute?”] (Historia naturalis, VII, 1)

In functie de unghiul din care este privita acea unica idee ce trebuie impartasita, ea se vadeste a fi ceea ce s-a numit metafizica, etica si estetica; desigur, ea chiar ar trebui sa fie toate acestea, daca ar fi ceea ce eu consider ca este, dupa cum am marturisit deja.

Un sistem de gandire trebuie sa aiba intotdeauna o coerenta arhitectonica, adica una in care o parte o sustine mereu pe cealalta, nu insa cutare pe una anume; iar piatra de temelie le sustine pana la urma pe toate, fara a fi sustinuta de ele, pe cand varful este sustinut, fara a sustine la randu-i. In schimb, o singura idee, oricat de cuprinzatoare ar fi, trebuie sa pastreze unitatea perfecta. Daca totusi, spre a fi impartasita, ea se lasa descompusa in parti, coeziunea acestora trebuie sa fie tot organica, altfel spus, una in care fiecare parte conserva intregul, in aceeasi masura in care ea este sustinuta de intreg; nici una nu este prima sau ultima, iar intreaga idee castiga in claritate datorita fiecarei parti si nici cea mai marunta dintre ele nu poate fi inteleasa pe deplin fara ca intregul sa fie inteles in prealabil. – O carte trebuie sa aiba totusi un rand de inceput si altul de final, astfel incat va ramane intotdeauna foarte diferita de un organism, oricat de mult ar semana cu acesta continutul ei; prin urmare, forma si materia se vor afla aici in contradictie.

SPECIFICATII

An aparitie 2012, 2019