Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Opere complete Sfantul Grigorie Palama vol. VII - Fundatia Gandul Aprins

0 opinii / Scrie o opinie
  • 84,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Sfantul Grigorie PALAMA | Opere complete VII

Epistole 8-14

Tratate apologetice 1-4

Editura Gandul aprins, 2019

Introducere, traducere si note de Cornel COMAN, Adrian TANASESCU, Cristian CHIVU

Coordonator: Cristian CHIVU

 

Extras/ Motto

<<Iar al treilea fel de atheism este a refuza sa pomenesti ceva din cele hotarate in privinta lui Dumnezeu si, din ne-evlavioasa evlavie, nicidecum sa voiesti a-L lauda pe El pornind de la cele ce sunt mai presus de cugetul celor multi si theologhisirile sfintilor parinti a nu fi talcuite nestiutorilor, ci a fi lepadate si nesocotite, pretextand prea marea noima din ele si inaltimea grairii si ca anevoie de inteles sunt celor multi>>.

(Catre Dionisie 5)

Extras/ Scurta introducere

Din cele doua denumiri sub care s-a pastrat epistola de fata, si anume <<Catre preaevlaviosul intre monahi Kyr Dionisie>> si <<Preacucernicului si mie in Domnul preadragului Kyr Dionisie>>, initiala este probabil cea de a doua, caci Dionisie pare sa fi fost unul dintre cei foarte apropiati ai lui Palama. Acesta este poate unul si acelasi cu nobilul ce l-a insotit pe David Disypatos din Paroria la Constantinopole in primavara lui 1341.

Inceputul brusc al scrisorii arata ca cei doi erau in directa legatura. Sunt pomenite aici <<cartile catre ei>>, adica Antireticele catre Alchindin (4), ceea ce, coroborat cu lipsa oricarei referiri la evenimentele din toamna lui 1344, sugereaza ca vremea scrierii este primavara ori toamna acestui an.

Epistola se imparte in doua parti. In partea intai se invedereaza ca, prin propovaduirea unui dumnezeu inexistent, datorata dogmelor eretice pe care le imbratisau, Alchindinistii profeseaza trei genuri de ’atheism’, propriu-zis: de lipsire-de Dumnezeu (1-15).

 

Extras din epistola a 11-a, Catre staretii aghioriti

In epistola de fata Palama isi exprima multumirea catre staretii aghioriti pentru interesul fata de el si, in special, pentru scrisorile lor, scrisori care l-au odihnit, macar ca au avut rezultate contrare celor asteptate. Rugamintile batranilor au fost rasplatite, insa, cu scrisori calomniatoare pline de atata ciudatenie, incat intr-ascuns s-au si scris, s-au si trimis – desigur de catre inainte-statatorul tuturor acestora, <<carele si imparatestile treburi le intoarce acum dupa cum voieste>>, de catre patriarhul Caleca adica (2).

Traind departe de lume, aghioritii nu puteau urmari lesne turnura treburilor politicesti si bisericesti, asadar trebuiau instiintati; ceea ce face Palama, prin epistola de fata. Subliniaza ca duhul calomniator ce se ascunde in spatele acuzatiilor este dat in vileag de cinstirile de care s-a bucurat – din partea acelorasi persoane, care acum il acuza – inaintea razboiului civil, cand <<aveam parte de multa prietenie si, aproape zilnic, de stralucite strigate-de-lauda si se scriau tomosuri si celor de departe scrisori adeveritoare se trimeteau, pline de multe laude aduse noua>>. Si, in timp ce el voia pe atunci sa plece din Constantinopole, aceia l-au tinut acolo, invocand obstescul folos ce ar veni din primirea de catre el a treptei arhieriei (2).

Da, in fine, pretioase informatii despre cele prin care a trecut mai apoi. La izbucnirea razboiului civil, nu s-a pus in niciuna din cele doua tabere, ci a sustinut cu tarie necesitatea triumfului pacii, indemnand la reconciliere, adica la intoarcerea la starea dinainte de Octombrie 1341. Acestea le zicea deschis celor aflati la putere, dar nu a fost ascultat (3).

SPECIFICATII

An aparitie 2019