Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Immanuel KANT | Ideea critica si perspectivele filosofiei moderne. Kant prin el insusi

0 opinii / Scrie o opinie
  • 19,50 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Immanuel KANT    |    Ideea critica si perspectivele filosofiei moderne. Kant prin el insusi

Editura Paideia

Editie, traducere si note de Alexandru BOBOC si Liviu STROIA

||||

Extras din Ce este luminarea?

Luminarea este iesirea omului dintr-o stare de minorat, de care se face vinovat el insusi. Minoratul (Unmuendigkeit) este  neputinta de a te servi de inteligenta proprie fara a fi condus de un altul. Acest minorat constituie o vina ca atare, atunci cand cauza lui nu se afla intr-o lipsa a inteligentei, ci in lipsa hotararii si a curajului de a se servi de ea fara a se lasa condus de un altul. Sapere aude! Indrazneste sa te servesti de propria ta inteligenta! Iata deci deviza luminarii.

Lenea si lasitatea sunt cauzele care explica de ce o parte atat de mare a oamenilor, dupa ce natura i-a dezlegat de mult de conducere straina (naturaliter maiorennes), raman totusi de bunavoie minori intreaga lor viata; aceste cauze explica si de ce altii devin atat de lesne tutori ai lor (ai oamenilor). Este asa de comod, sa fii minor. Daca am o carte care pentru mine reprezinta inteligenta, un duhovnic ce are pentru mine constiinta morala, un medic ce apreciaza pentru mine ce dieta sa urmez etc., atunci nu mai am nevoie sa ma straduiesc eu insumi. Nu am nevoie sa gandesc, daca sunt in stare sa platesc; altii vor lua asupra lor treaba atat de suparatoare pentru mine. Si pentru ca partea cea mai mare a oamenilor (cuprinzand aici si sexul frumos) sa creada ca pasul spre majorat, pe langa faptul ca este anevoios, este si primejdios, de aceasta se ingrjesc deja, se intelege, acei tutori care au si preluat asupra-le, cu bunavointa, supravegherea celor aflati in stare de minorat. Dupa ce au prostit mai intai animalele lor domestice si au avut grija ca aceste creaturi linistite sa nu faca cumva un pas in afara coliviei in care le-au inchis, acesti tutori mai cuteaza apoi si sa le arate pericolul ce le-ar pandi, daca ar incerca sa umble singure. Acest pericol nu este insa chiar asa de mare, caci ele ar invata, in cele din urma, mai mergand, mai poticnindu-se, sa se miste in libertate; e de ajuns insa de un exemplu de acest fel, pentru a-l face pe om timid si a-l opri de la orice incercare de a se increde in fortele-i proprii.

SPECIFICATII

Traducere Editie, traducere si note de Alexandru BOBOC si Liviu STROIA