Apusul misticii populare. (Farmece, legari, dezlegari) Eseu de etnopsihologie
- Cod produs:LB-2019-047
- Autor: Vasile Andru
- Editura: Paralela 45
-
23,25 lei
DESCRIERE
Vasile ANDRU | Apusul misticii populare. (Farmece, legari, dezlegari) Eseu de etnopsihologie
Editura Paralela 45, 2016
Extras din Prolegomene
Desfermecatul
Farmecele sunt procedee – secrete si de temut – de inducere a “legarilor”.
Legarea = blocaj psihic, trecator sau durabil, alienant sau devastator, produs prin procedee de inhibare a unor parti din cortex, in vederea manipularii persoanei.
Dezlegarea = ruperea farmecelor, stergerea spontana sau graduala a programului inhibitor si eliberarea energiilor psiho-mentale ale victimei, redarea controlului deplin asupra fiintei sale.
Cum slabeste “legarea”
In cartea de fata am adunat si prezentat cazuri contemporane de legari si dezlegari. Cunoscandu-le, cititorul poate fi prevenit cum sa se apere de farmece, de manipulare, de controlul strain asupra mintii sale.
Se constata ca oamenii din vechime erau mai vulnerabili afectiv si cadeau mai lesne sub legari. Astazi puterea farmecelor a slabit si, statistic vorbind, victimele se imputineaza. De ce? Dam doua raspunsuri, din doua surse, complementare:
Ioan Hrisostom (347-407) spunea ca demonii s-au imputinat si ca puterea lor a slabit lamentabil dupa biruinta crestinismului. Daca in secolul V el constata acest fapt, apreciem ca azi “cel viclean” s-a imputinat de tot (dar cu redutabile reveniri). (1)
Psihologii de azi adauga inca o explicatie. Constientul s-a intarit, si, pe masura ce se intareste constientul, pe masura ce vaste parti/ depozite din subconstient se transforma in constient, omul devine tot mai autonom fata de atacuri psihice exterioare si fata de influente astrale – cum ar fi luminariile si gravitatia – cu efecte certe asupra creierilor vechi (paleocefalul si mezocefalul) (2) chiar daca asa stau lucrurile si incidenta “legarilor” oculte slabeste din motivele (1) si (2), se constata ca mai exista victime psi si mai exista o actualitate a “dezlegarilor”. De ce? Poate pentru ca , oricat ar fi de innoit si de intarit, omul mai taraste dupa el o coada de saurian, adica vechimea lui atipita in adanc. Iar saurianul din el il face pe om foarte vulnerabil.
Mai exista, asadar, caderi sub legare si, prin urmare, e mereu actuala nevoia dezlegarii, a desfermecarii.
Auto-legarea
“Legarile sunt de multe feluri”, zicea Giordano Bruno (1550-1600). El a scris tratatul De vinculis, adica Despre legari, in care a pomenit de multiplex vinculorum – “complexitatea legarilor”. Asa si astazi. Legarile, blocajele psihice alienante, sunt salbatice sau elaborate, facute de operatori malefici; iar multe sunt auto-legari. Omul cade singur in legare, din ignoranta, din lene, din voluptate.
Dependenta este o auto-legare; si, la inceput, ea pare o legare usoara. Dar Ioan Hrisostom spune: “Cumplit lucru este obisnuinta [dependenta psihica]. Pentru ca ajunge sa ne conduca, sa ne stapaneasca sufletul”.
“Pacatul obisnuintei” (expresia lui Hrisostom) se strecoara in om pe calea placerii. Dependenta se transforma in robie. Exista sclavii licorilor, sclavii iluziei, sclavii iubirii.
Totul poate fi manipulat
Mircea Eliade, comentand cartea De vinculis a lui Girdano Bruno, scrie:
“Totul poate fi manipulat prin imaginatie, prin fantasmele de origine si de natura erotica (...) suscitate unui subiect intr-o colectivitate oarecare (...) cu conditia ca operatorul sa fie imunizat cu ajutorul magiei impotriva propriilor sale fantasme.
Extind observatia citandu-l si pe Ioan Petru Culianu: “Manipularea globala, mass-media (...) isi extind controlul ocult asupra maselor.”
Vincire et solvere
Sa cunoastem cuvintele-cheie. A cunoaste cuvintele-cheie inseamna a stapani tema. Sa avem o relatie buna cu limba latina, si vom avea chei de stapanit toate temele acestea.
Vincire inseamna “a lega”, “a manipula”.
Solvere inseamna “a elibera”, “a dezlega”.
De la verbul solvere a provenit substantivul solutio, care inseamna “desfacere”, “slobozenie”, “rezolvare”.
Latinii aveau si termenul “exorcizare”, provenind din grecescul exorkizo: “a rupe o legatura malefica”, “a alunga un spirit rau”.
Malefica in latineste inseamna “vrajitoarea”.
Iata ca termenul malefica, insemnand in latina “facatoare de rau”, desemneaza chiar genericul “vrajitoare”.
Daca cineva intreaba “dar vrajitoarele bune sunt tot facatoare de rau?”, latinii au raspuns “Da”. Chiar cand se apeleaza la ea in speranta facerii de bine, o vrajitoare este tot vrajitoare, tot malefica. Ea face un bine care leaga. Ea face un bine care alieneaza. Un bine prin care mentalul tau este controlat. Ea nu face binele, ci placerea. Adica un bine repede trecator, care anuleaza controlul tau asupra ta.
Moduri de protectie
Pentru cei vulnerabili, sugestionabili, raniti afectiv am propus, ca protectie, calea sofronica (medicala) si calea isihasta (spirituala).
Cum cauza oricarei boli este ignoranta, prima profilaxie este arderea ignorantei; apoi informarea, umplerea golului de dupa dezinhibare.; revelarea.
Calea sofronica si cea isihasta le-am propus particularizat, dupa caz. Protectia sofronica consta in stiinta producerii sau pastrarii unui echilibru mintal, pe o baza alfa (ritmuri crebrale lente), lucru care poate fi dobandit prin exercitiu; nu-i foarte greu, si serveste nu doar la protectie psihica, ci si la depasirea unui impas psiho-afectiv.
A doua cale, practica isihasta, conduce la dobandirea linistii interioare si la starea nepsis (trezvie), care nu doar ca repara vulnerabilitatea, dar si transforma fiinta.
SPECIFICATII
An aparitie | 2016 |