Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Filosofia educatiei de Constantin CUCOS

0 opinii / Scrie o opinie
  • 49,95 lei

ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Constantin CUCOS
Filosofia educatiei
Statut, dimensiuni, configurari
Seria Collegium. Stiintele educatiei – coordonata de Constantin CUCOS
Iasi – POLIROM, 2022
 

Extras/ 7.4. O regula de aur: practicarea educatiei ca eliberare
In planul actiunii educationale, nu impunerea valorilor este cea mai buna strategie. Este de preferat sa se actioneze indirect, prin crearea si stimularea trebuintelor pentru valori, in asa fel incat elevul sa adere la ele pe o cale „naturala”. Valorile nu se impun, ci se cauta, se intampina si se percep. Spatiul de asteptare si orizontul trebuintelor sunt cele care trebuie formate prin anumite mijloace educative. Fara acestea, cultura va ramane un conglomerat de idei abstracte, lucruri despre care toata lumea vorbeste, o aspiratie fara nici o perspectiva. O valoare nu se propune/ impune prin contrast sau in defavoarea alteia. Se cere formata constiinta coabitarii si a interdependentei valorilor diverse, chiar conflictuale, prin reliefarea specificitatii fiecareia. Chiar si valorile negative pot fi resemnificate in acest context. Promovarea unui invatamant maniheist, mai ales in privinta valorilor, nu este decat o forma ascunsa de indoctrinare si o ipostaza perversa a educatiei. Formarea unei constiinte axiologice, caracterizata prin aspiratie pentru valori si disponibilitate pentru valorizare, prin apetit spre transcendenta (trebuinta iesirii din imediat, de distantare fata de un perimetru existential limitat, de fundamentare permanenta si intemeiere a ceva intr-un orizont de stabilitate si autoritate valorica) si prin atitudini sau comportamente practice corespunzatoare acestor planuri ideatice – iata obiective ce devin prioritare in zilele noastre. [...]
Pentru a scapa de sub puterea incorsetanta a indoctrinarii, educatii trebuie sa ajunga la autonomie spirituala, la un grad de cultura care sa le asigure interpretari si semnificari ale cunoasterii in cunostinta de cauza.