DESCRIERE
Sfantul DIONISIE AREOPAGITUL – OPERE COMPLETE si SCOLIILE Sfantului MAXIM MARTURISITORUL
Editura Paideia, Bucuresti - 2020
Traducere, introducere si note de Pr. Dumitru STANILOAE
Editie ingrijita de Constanta COSTEA
Extras/ Introducere
Dionisie apara astfel ideea existentei lui Dumnezeu ca deosebit de lume, impotriva filosofiei de dinainte de Hristos.
b. El imprumuta din filosofia platonica ideea identitatii intre existenta si bine. Insasi existenta este un bine. Si cea mai inalta existenta e cel mai mare bine. Dar, pe cand Platon nu se aratase consecvent pana la a trage din bunatate concluzia ca ea implica eterna relatie intre Persoana si Persoana, autorul areopagiticelor trage aceasta concluzie.
Dar Dumnezeu nu e nici simplu bunatatea, ci e mai presus de bunatate, sau bunatatea necauzata si cauzatoare a toata bunatatea. Aceasta e o altfel de bunatate decat cea cunoscuta de noi. Ea e o bunatate deplin data de bunatatea mai presus de ea. Bunatatea lui Dumnezeu e din ea insasi, e una cu o libertate desavarsita.
Treptele existentei, dependente intre ele, cele superioare obligate sa le sustina si sa le ridice pe cele inferioare in existenta, deci in bunatate, iar cele inferioare atrase de cele superioare, sunt toate intr-o dependenta intre ele, dar si fata de Dumnezeu cel mai presus de bunatate, deci bun prin sine, bun in mod desavarsit. Aceasta da un temei ierarhiilor ceresti si pamantesti si legaturii dintre ele. Obligatia fata de cele mai mici si simtirea atractiei celor mici de catre cele mari da un temei launtric legaturii dintre membrele ierarhiilor. Dionisie argumenta nu numai existenta unui Dumnezeu deosebit de lumea vazuta, ci si a unei ordini ierarhice superioare acestei lumi, pe care de aemenea filosofia antica nu o admitea.