DESCRIERE
Cuviosul Teognost I Tezaurul.
Editura DOXOLOGIA – Iasi, 2015.
Colectia Viata in Hristos - 5.
Pagini de Filocalie.
Traducere din limba greaca veche de Laura Enache.
Editie ingrijita,introducere, note si bibliografie de Pr. Dragos Bahrim.
Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei.
Extras din Capitolul al XVIII-lea – Despre desfranare si marturisire
Al lui Anastasie Sinaitul
Pofta trupurilor vine omului de la calda amestecare a trupului sau de la o mai mare desfatare de bucate si de somn si de odihna, poate si din lucrare sataniceasca si de la a-i judeca pe altii sau din inaltarea cugetului, cand cineva se trufeste pentru curatia lui. Caci se ingaduie ca unul ca acesta sa cada pentru ca, prin curvie, sa lepede mandria si, condus fiind la smerenie,n sa dobandeasca mantuire. Caci din comparatia celor doua rele, mai usoara este fata de mandrie pacatul natural al curviei. (1)
Al lui Anastasie
Multe si felurite sunt pacatele si faradelegile curviei. Caci este supus unei mai mari osande cel ce are femeie si curveste fata de cel ce nu are femeie [si curveste], de mai mare osanda este vrednic cel ce curveste la batranete fata de cel ce curveste la tinerete, de mai mare osanda este vrednic cel ce curveste fara incetare, fata de cel ce curveste la intervale de timp. La fel, unei mai mari osande este supus cel ce este de un amestec cald fata de unul rece, fiindca s-a infierbantat in sine prin mancari si s-a intors catre placere. [8 (1)]
Dar mai sunt si altele multe de spus despre curvie si diferitele judecati ale lui Dumnezeu. Caci este sa pacatuiesti cu o femeie si altceva este sa cazi in pacat cu mai multe si a pierde impreuna cu sufletul tau si sufletele acelora. Si alta este judecata celui care pacatuieste dupa pazirea legii fata de cel ce se preda pe sine cu nerusinare pacatului si alta este judecata celui ce are sotie si pacatuieste cu o femeie maritata. Ceea ce se socoteste indoita curvie celui ce lucreaza nelegiuirea. Iarasi infricosatoare osanda este a seduce o vaduva sau o fecioara daruita lui Hristos si iarasi a ajuta unei femei care sufera nedreptate si a primi drept plata a ocrotirii faptul de a se amesteca cu ea. [8 (2)]
Dar nu numai atat, ci este diferita judecata pentru pacat si in functie de locuri. Caci multi lucreaza pacatul si in biserici si manastiri si indoita pedeapsa vor suferi. Adeseori, altii intineaza femeile prietenilor si ale rudelor lor, fatarnicindu-se cu iubire iudaica, intinandu-se prin impreunari de un sange. Pe acestea toate le vede si le judeca dreptul ochi al lui Dumnezeu potrivit cu negraita lui judecata si necautare la fata si potrivit cu ratiunea Lui cea exacta cu care nu e de glumit. [8 (3)]
Dupa cum spun parintii (v. nota 12 subsol, nn LB), scurgerile de noapte si curvia [vin] din patru pricini: din aprindere naturala care vine din multa mancare si multa bautura si somnul mult si din trandavie), din cugetarea inalta despre sine, din judecarea celor ce pacatuiesc, din pizma diavolului, cand ne vede pe noi inaintand in Dumnezeu. Dar se mai poate intampla sa suferim scurgeri de noapte si din moleseala sau neputinta, sau iarasi se mai poate intampla si din raul obicei al trupului care s-a obisnuit cu intinaciunea sau curvia. Caci doua sunt scurgerile din trup , una care intineaza si una care sfinteste, adica samanta si lacrima. Si asa cum orice pacat pe care il va face omul este afara de trup, dar cel ce curveste, din propriul trup aduce jertfa celui rau propria samanta, la fel si oricate fapte bune vaface omul , sunt in afara de trup, dar lacrima din insasi fiinta noastra se aduce inainte lui Dumnezeu, precum si sangele mucenicilor. (4)
Marturisirea pacatelor acest chip il are, cum este aratarea suferintelor trupesti. Asa cum bolile trupesti nu se descopera tuturor oamenilor, nici celor care le au, ci numai celor experimentati in tratarea si ingrijirea lor, la fel si marturisirea pacatelor trebuie sa se faca la cei care pot sa`le trateze potrivit cu ceea ce s-a scris: Voi cei tari purtati neputintele celor slabi.