DESCRIERE
Cronica anonima a Primei Cruciade
Faptele francilor si ale celorlalti pelerini ierusalimiteni
Editura Doxologia, Iasi – 2020
Traducere din limba latina si studiu introductiv – Pr. Mircea Cristian PRICOP
Tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei
Pret 25,00 Lei
Extras pp. 10-11
Ca parte integranta a Trupului eclesial al lui Hristos, orice crestin constientizeaza ca fireasca este atitudinea pasnica, intelegand-o ca fundament al cresterii sale duhovnicesti. Dar, in acelasi timp, cu luciditate inspirata, el recunoaste ca, pana la Judecata Universala, conflictul, inclusiv cel armat, este inevitabil intr-o lume care a ramas in cea mai mare parte a ei neconvertita, supusa pacatului si mortii. „Conflictul apartine lumii imperfecte, nu celei desavarsite. Superioara apare forma sociala care ne duce la unitate facandu-ne sa ne pastram individualitatea, personalitatea. In dimensiunea duhovniceasca exista armonie intre formele sociale, prietenie, familie, grup profesional, natiune, rasa, dincolo de convingerile religioase. Insa armonia clara de pe treapta de sus devine confuza pe cea de jos si mai mult sau mai putin completa in starile intermediare”. Biserica insasi, prin experienta ei multiseculara, a demascat ca naivitati periculoase atat atitudinile „tolerante” (pacifist-pasive, impietrite in ceea ce isi imagineaza ele ca fiind „voia Domnului” si ramase – indiscutabil, din lasitate – fara nici o reactie de opozitie vie in calea propagarii raului comun), cat si pe cele „zelote” (confuze si nerabdatoare, incapabile sa intreprinda altceva decat expansionismul brutal si convertirea prin uzul fortei), avertizand, in acelasi timp, in spatele tuturor acestor naivitati, incompatibile cu duhul crestin, s-a aflat intotdeauna demonul castigului material, Mamona (cf. Mt. 6, 24).