Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Sfantul Ioan Scararul. Scara

0 opinii / Scrie o opinie
  • 55,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Sfantul Ioan Scararul  |  SCARA. 

Editura Reintregirea – Alba-Iulia, 2018. 

Acum din nou talmacita in romaneste si tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului IRINEU Arhiepiscop al Alba-Iuliei. 

Editia a II-a revazuta. 



Extras din Introducere, semnata John Cryssavgis

Sf.Ioan Scararul si “Scara”

Viata Santului Ioan Scararul

Viata si petrecerea calugarilor din pustia Sinaiului sunt bine descrise in Limonariul sau Livada Duhovniceasca a lui Ioan Moshu, publicata de Sofronie, prietenul si ucenicul sau: in aceasta lucrare autorul  isi informeaza cititorii despre un sir de intamplari si de istorisiri ce i s-au parut vrednice de luat in seama. Un alt izvor de informatii este cilegerea de petruzeci de Istorisiri, atribuita lui Anastasie Sinaitul, publicata de catre Nau. Aceste documente ne dau o imagine asupra vietii calugarilor ce se bucurau de mare faima, avand un duh si o traditie numai a lor, deosebite de cea palestiniana si cea egipteana, dar care in acelasi timp le contopeau pe amndoua intr-o forma de vietuire aspra si echilibrata. Aici, in muntii acestia, Moisi s-a intalnit cu Dumnezeu, aici Ilie a auzit glasul lui Dumnezeu, si tot aici Ioan Scararul sau Ioan “al Scarii” si-a povestit trairile sale cu Dumnezeu.

Pe langa Istorisirile lui Anastasie Sinaitul si scrierile lui Ioan Scararul insusi, izvorul principal este Viata lui Ioan scrisa de un calugar pe nume Daniil Raitheanul. Daniel scrie in calitate de martor ocular, sau cel putin de contemporan al ascetului din Sinai ce a alcatuit Scara. Totusi nu putem sa fim cu totul siguru de acest lucru: de fapt, in Viata scrisa de el, ce se aseamana cu un elogiu edificator, chiar si daniil ramane imprecis. Nu da, de pilda, o cronologie si afirma explicit ca nu cunoaste nici macar locul de obarsie al lui Ioan. Totusi niciunul dintre celelalte izvoare de informare nu adauga nimic la vestile furnizate de catre Daniil: printre aceste izvoare se numara Mineiul din 30 Martie, ziua mutarii la cele vesnice a lui Ioan, precum si alte sinaxare si minee, ca de pilda Viata din veacul al X-lea, cuprinsa in Minologhionul Imparatului Vasile.

[...] Sf. Ioan Scararul vrea inainte de toate sa scrie o dare de seama asupra propriei exper iente personale de-a lungul celor patruzeci de ani de salasluire in pustia Sinaiului, o dare de seama ce cauta sa starneasca o experienta personala paralela in cei ce citesc Scara – si tocmai acesta este motivul pentru care ea, indirect, se adreseaza tuturor cititorilor. Deci ceea ce Scararul scoate mereu in evidenta este tocmai experienta personala, solicitand  un raspuns, incitandu-si cititorii spre un salt in credinta, conducandu-i pana la angajament si intalnire personala. Pentru el semnificatia vietii de nevointa e mult mai adanca decat simpla acceptare a unor dogme si pravile: “Nu este cu putinta sa inveti a vedea prin cuvinte, caci aceasta tine de fire; nici a deprinde frumusetea rugaciunii din invatatura altuia.”

E limpede ca scopul sau este unul duhovnicesc si pastoral, mai curand dect didactic si normativ. In general autorul se fereste sa dea indrumari exacte privitoare la slujbe, pravile de rugaciune, metode si rastimpuri de nevointa sau alimente de la care sa te infranezi. Nu ofera nici o disciplina intelectuala sau morala, ci indica mai curand o cale de initiere, un stil de viata ce consta in principal dintr-o ascensiune erotica spre Dumnezeu. Pentru el, ceea ce conteaza nu sunt reguluile ascetice, exterioare si fizice, ca atare, ci asezarea launtrica; nu supunerea inflexibila unor exigente cu caracter etic, ci smerenia si curatia inimii: “Nu am postit, nu am privegheat, nici pe jos m-am culcat, ci m-am smerit, zice [David], si indata Domnul m-a mantuit (Ps. 114, 5)”.

SPECIFICATII

An aparitie 2018