DESCRIERE
Biserica, laborator al invierii. Perspective asupra eclesiologiei Parintelui Dumitru Staniloae, de Pr. lect. dr. Sorin Selaru - carti teologie academica editura Basilica
Parintele Selaru subliniaza faptul ca Parintele Dumitru nu s-a ocupat si de teologia canoanelor Bisericii, p. 11, dupa cum nu s-a ocupat nici de teologia dogmelor Bisericii in mod sistematic ci doar esentializand discutiile Sinoadelor Ecumenice.
Tot la fel nu a introdus, in mod sistematic, teologia liturgica in Dogmatica si nici nu a facut aprofundari scripturale sistematice pentru a le introduce in Dogmatica. Ci a scris Dogmatica la modul revolutionar intr-o perioada unde mai nimeni nu isi traducea sursele patristice pe care le discuta iar traducerea Scripturii, conform editiilor critice, nici nu era luata in calcul.
Tocmai de aceea vedem ca el nu da importanta, in scrierile sale, editiilor stiintifice ale Scripturii ci citeaza din editiile sinodale romanesti lipsite de precizie si de fidelitate lingvistica si isi rezuma discursul dogmatic patristic la cei pe care el i-a tradus. Tocmai de aceea nu gasim pasaje extinse din Sfantul Irineu al Lyonului, Sfantul Augustin de Hippo, Sfantul Ioan Gura de Aur, Sfantul Fotie cel Mare, Sfantul Marcu al Efesului etc, ci din Sfantul Atanasie cel Mare, Sfantul Maxim Marturisitorul, Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Chiril al Alexandriei, Sfantul Dionisie Areopagitul, Sfantul Simeon Noul Teolog etc.
Cultul Bisericii nu a fost comentat de Parintele Staniloae in mod sistematic si nici Vietile Sfintilor nu au fost luate in calcul. Pentru ca ideea de scriitura dogmatica, in vremea sa, se reducea la discutarea stricta a scrierilor dogmatice, lucru pe care astazi trebuie sa il depasim.
Sursa: www.teologiepentruazi.ro