Treimea si Imparatia lui Dumnezeu de Jurgen MOLTMANN
- Cod produs:CT_0156
- Autor: Jurgen MOLTMANN
- Editura: Reintregirea – Alba Iulia
-
30,00 lei
DESCRIERE
Jurgen MOLTMANN
Treimea si Imparatia lui Dumnezeu
Contributii la invatatura trinitara despre Dumnezeu
Editura Reintregirea – Alba Iulia, 2021
Traducere – Prof. univ. dr. habil. Daniel MUNTEANU
Editia a II-a
Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte IRINEU, Arhiepiscop al Alba Iuliei
Extras/ Capitolul 1 – Teologia Trinitara de astazi/ 1.2. Acces prin practica?/ pp. 27-28
O a doua grupa de indoieli si retineri fata de invatatura despre Treime provine din domeniul practicii si se refera la caracterul practic al adevarului. Lumea moderna a devenit pragmatica: ceea ce nu devine fapta nu are nicio valoare. Abia practica verifica o teorie, caci realitatea a devenit lumea istorica a omului. Omul insusi se intelege pe sine ca pe o fiinta istorica. El gaseste numai in practica istorica echivalentul posibil dintre fiinta si constiinta. Penru el, adevarul are loc numai in fapta adevarata. De aceea, pentru omul modern, adevarul trebuie sa fie „mereu concret” (B. Brecht). Si aceasta inseamna pentru el ca adevarul trebuie sa „fie infaptuit”. Aceasta este intorsatura moderna de la teoria pura a adevarului, la teoria practica. Trebuie de aceea sa dispretuim si sa aruncam adevarul, care in anumite conditii date nu poate fi realizat? Are adevarul, care este Dumnezeu Insusi, un caracter atat de practic, incat oamenii trebuie sa-L „realizeze pe Dumnezeu”? Este invatatura despre Treime un adevar practic?
Immanuel Kant este cel care a ridicat practica morala la rangul de canon al interpretarii tuturor traditiilor biblice si bisericesti. Ratiunea practica domneste peste exegeza, caci interpretarea inseamna si aplicare: „Locurile din Scriptura care cuprind anumite invataturi teoretice, declarate sfinte, care insa depasesc orice concept de ratiune (chiar si pe cel moral), pot sa fie interpretate, cele insa, care contin propozitii in contradictie cu ratiunea practica, trebuie sa fie interpretate in favoarea ultimelor”.