Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Liturghia Cosmica. Lumea in gandirea Sfantului Maxim Marturisitorul

0 opinii / Scrie o opinie
  • 62,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Hans Urs von Balthasar  |  Liturghia Cosmica. Lumea in gandirea Sfantului Maxim Marturisitorul. 

Doxologia – Iasi, 2018. 


Colectia Studii – 23. 

Traducere din limba germana – Pr. Alexandru I. Rosu. 

Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei. 


Extras din Cuvant inainte la editia a doua (HUvB.)

Ne cautam modelele cu felinarul, insa nu cautam cu placere in trecutul indepartat. In persoana Sfantului Maxim gasim un model care ne surprinde prin contemporaneitate. Avem in fata ochilor un colectionar spiritual de rang mondial, care a lucrat discret, in vreme ce valurile sasanizilor si apoi cele inca mai amenintatoare ale Islamului l-au alungat tot mai departe; un om pe care integralismul bisericesc si politic l-a rapit, l-a interogat, a incercat sa-l atraga de partea sa, l-a condamnat, l-a ostracizat – un om care in cele din urma a murit ca martir la extremitatea sudica a ceea ce avea sa fie mai tarziu Sfanta Rusie.

Extras din Sintezele spirituale - (e) Legea scrisa

Ponderea considerabila de care ccontemplatia naturala se bucura in gandirea Sfantului Maxim               nu trebuie inteleasa ca fiind in detrimentul Legii scrise. Daca vrem sa cinstim precum se cuvine sensul pozitiv al pandantului superior contemplatiei naturale, nu ne este ingaduit ca centrul atentiei noastre sa fie reclamat de reflectia asupra Revelatiei pozitiv-istorice a Vechiului Legamant, si cu atat mai putin de aceea           asupra aspectelor sale legislative si rituale. Sfantul Maxim este cu mult prea alexandrin pentru a lasa sa-i scape ca tocmai in caducitatea si obscuritatea acestor randuieli sunt de recunoscut trasaturile lor dominante. El este inca de asemenea indeajuns de alexandrin incat sa pretuiasca in cel mai inalt grad acele lucruri pozitive, care au fost preluate, fara sa li se aduca vreo atingere, din Vechiul in Noul Legamant, adica Sfanta Scriptura insasi. Semnificativ, in aceasta privinta, el reia cugetarile cele mai personale ale lui Origen, si, reducandu-le la formule scurte si clare, le integreaza in propriul sistem.

Contemplatia naturala nu este nici singurul si nici cel mai inalt mijloc catre cunostinta [gnosis]. Si despre aceasta din urma se poate spune, daca avem in vedere posibilitatile omenesti, ca este doar apa, pe care numai Hristos o preface in vinul unei contemplatii spirituale autentice. Ea este “glasul” perceptibil sensibil al lui Dumnezeu in lume, tot asa cum si lucrurile erau “vesmantul” si “forma” vazute ale lui Dumnezeu. Si precum lumea L-a ascuns pe Dumnezeu dezvaluindu-L si L-a dezvaluit ascunzandu-L, tot astfel Scriptura este un “glas” acoperit, nebulos, comparabil tunetului, care

este un glas care izbeste numai pe cei ce aud, neclarificand nimic, asemenea cuvantului elementar. Caci tot cuvantul de la Dumnezeu, scris pe seama oamenilor in veacul acesta, este un inaintemergator al Cuvantului desavarsit, Care Se vesteste prin El Insusi, in chip nescris, mintii aflatoare in Duh, Cuvant Care Se va arata mai pe urma. Caci era in El adevarul pe care-l vesteste, dar nu arata insusi neacoperit si gol.

Ea este nu mai putin comparabila cu acei maslini sfinti, ale caror roade trebuie stoarse pentru a scoate la iveala untdelemnul cel sfant al Duhului; este in egala masura indispensabila si temporara precum candela, care se consuma ea insasi pentru a intretine flacara.

SPECIFICATII

Traducere Pr. Alexandru I. Rosu
An aparitie 2018