DESCRIERE
Olivier CLEMENT
Transfigurarea timpului in lumina traditiei ortodoxe
Editura Spandugino, 2021
Colectia Interior intimo meo – coordonata de Miruna TATARU-CAZABAN
Traducere din limba franceza de Mariuca si Adrian ALEXANDRESCU
Extras/ Introducere
Valoarea pe care gandirea apuseana o acorda istoriei omenirii, ca si istoricitatii personale, este intim legata (chiar daca legatura nu mai este constienta) de revelatia „monoteista” a Scripturii, adica de dezvaluirea absolutului ca persoana care creeaza alte persoane pentru a le chema la indumnezeire. Intreaga noastra problematica privind temporalitatea este implicit iudeo-crestina: mitul modern al progresului laicizeaza cu naivitate asteptarea biblica, iar dialectica hegeliana (preluata de marxism) nu este altceva, asa cum bine a aratat Bulgakov, decat o degradare a teologiei treimice, insistenta filosofiilor existentei asupra istoricitatii decurgand, prin Kierkegaard, Luther si Sfantul Augustin, din notiunea paulina de credinta. Si totusi, in masura in care pretind ca-si desfiinteaza radacinile teologice, aceste conceptii isi pierd justificarea. Asa ca nu este deloc surprinzator ca asistam, incepand din secolul al XIX-lea, indeosebi sub influenta stiintelor naturii, la o renastere a conceptiilor ciclice, de la „eterna reintoarcere” a lui Nietzsche la ciclurile culturale inchise in ele insele ale lui Spengler. Aceste conceptii risca sa fie consolidate, in epoca noastra, de studierea din ce in ce mai aprofundata a doctrinelor Orientului necrestin, care multor occidentali moderni le par mai in masura decat Scriptura sa explice cifrele fabuloase cu care jongleaza astronomia sau geologia.