Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Sfantul Duh in spiritualitatea ortodoxa de Natalia MANOILESCU-DINU

0 opinii / Scrie o opinie
  • 25,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Natalia MANOILESCU-DINU

Sfantul Duh in spiritualitatea ortodoxa

Editura Spandugino, 2023

Colectia Interior intimo meo

 

 

Extras/ Introducere

Ortodoxia a pastrat nealterata credinta in Sfanta Treime, izvor nesecat al spiritualiatii crestine rasaritene. In timp ce in Occident, sub influenta diferitelor curente rationaliste, s-a acordat intaietate unitatii de substanta a dumnezeirii, in Rasarit s-au avut mereu in vedere, in primul rand, Persoanele divine. Cultul fervent inchinat unui Dumnezeu treimic, dar si etern personal, a fost urmarea fireasca a acestei conceptii. Persoanele divine, desi au in comun aceeasi substanta, nu se confunda, „Sfanta Treime existand dintru inceput ca trei centre ipostatice ale Subiectului treimic”. Este vorba de intaietatea existentei asupra esentei.

Sfintii Parinti rasariteni au pus coostant in evidenta existenta principiului unitatii, aflat in Tatal, care implica relatii de origine fata de El Insusi, ca fiind unicul Izvor al oricarei relatii. „Tatal este izvorul unic al Persoanelor, care primesc simultan de la El aceeasi unica natura”. Raportandu-se la Tatal, relatiile evidentiaza in acelasi timp unitate si diversitate, caci, desi au o substanta comuna, Persoanele divine poseda, fiecare, insusiri personale care le deosebesc. Astfel, Tatal fiind Cel nenascut, El este principiul sau izvorul, in timp ce Fiul este nascut – mai inainte de toti vecii -, coexistent si deopotriva cu Tatal, iar Sfantul Duh purcede, termen care desemneaza chipul tainic prin care Sfantul Duh Se trage din vesnicie din Tatal. Insusirile personale, numite si atribute ipostatice, nu sunt datorate unei deosebiri de esenta sau unui minus de demnitate, ci subliniaza trasaturile caracteristice, proprii fiecarei Persoane divine.