DESCRIERE
Hans Urs von BALTHASAR
Slava lui Dumnezeu
O estetica teologica
V. In spatiul metafizicii: Antichitatea
Editura Galaxia Gutenberg, 2019
Colectia HANS URS VON BALTHASAR este coordonata de Alin TAT
Traducere din limba germana de Maria-Magdalena ANGHELESCU
Pret 45,00 Lei
Extras/ 4. Virgiliu, a. Slava lumii
La Virgiliu se sparg in mod misterios categoriile de pana acum: mitul, filosofia, religia. El participa la toate si le depaseste. De la capat, el gaseste drumul spre origini, urcand inapoi treapta cu treapta, ca o iesire in spatiul deschis, debordant, mantuitor si sfant: sanctos ausus recludere fontes*. Numai un poet cu inspiratie originala, neimpovarat de indoielile critice ale lui Platon, poate produce o opera de o astfel de deschidere spirituala, un poeta vates**. Opera lui urca cu o siguranta fantastica, esalonata pe cele trei trepte – fiecare necesara, fiecare indispensabila,, fiecare o totalitate suficienta siesi si trimitand totusi dincolo de sine – pe care poetul ajunge in spatiul liber: Bucolica (37 i. d. Hr.), Georgica (29), Eneida (postuma, neterminata, 19). El incepe, asa cum se cuvine, cu invatarea mestesugului, pe care il stapaneste deja in admirabila imitatie a artei minore cizelatoare a asa-numitilor neoterici, in special a lui Gallus si Catul, in Cata-lepton-ul din tinerete (i. e. „Moneda usoara”, „Allegretto”); este zguduit de eposul violent, materialist al lumii, compus de nefericitul epicurean Lucretiu; acesta il marcheaza, imboldindu-l sa faca ceva total diferit in zelul sau imitator, ceva fundamental opus. [...] Caci el este roman, nu grec, pe el nu-l privesc nici miturile, nici ideile, ci realitatea, lucrurile (res) care-l inconjoara pe om, asa cum sunt: dure, istoric de netagaduit. Si totusi, este poet si trebuie sa laude si sa transfigureze.
*) „sfinte izvoare-ndraznind a deschide” (nn LB)
**) [= poet-profet] (nn LB)