DESCRIERE
Nicolae IORGA
Istoria artei medievale si moderne in legatura cu dezvoltarea societatii
Editura Cartea Romaneasca EDUCATIONAL, 2025
Extras/ Capitolul VI. Renasterea
Transformarea completa a artei – daca a fost un progres sau ba poate fi o discutie; noi credem ca, fie si cu greselile de gust ale supraincarcarii, evul mediu putea sa continue vreme in formele lui proprii, desigur capabile de o evolutie, si de una absolut sanatoasa – trebuie adusa in urma, la stapanirea-n sudul Italiei, cu atatea legaturi in Orientul bizantin, unde tatal sau Henric al VI-lea spera sa-si adauge inca o coroana imperiala, a lui Frederic al II-lea.
Cel dintai Cesar italian – si singurul -, nascut in Italia din mama italianca, crescut in mijlocul traditiilor italiene, acolo unde ele cuprindeau mai mult din insasi traditia romana – asa incat Renasterea vine de aici, din fondul roman, si nu din influentele clasice ale Orientului european -, a devenit ca un imparat din vechile vremuri, carora incerca sa le semene. Aceasta se vede si din sistemul lui de legislatie, din regimul de stapanire ierarhica directa pe care l-a dat provinciilor sale, din titlurile si pretentiile sale, ca si din ceea ce, in activitatea sa se refera la arta. Poarta de la Capua, statuia ce a pus sa i se ridice ca in vremile lui Constantin si Teodosiu – de cand marmora si bronzul nu mai erau intrebuintate in acest scop -, monedele sale frumoase cu capul de August arata cat de mult se simtea el apropiat de vremile antice pe care cauta sa le invie.