Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Efectele televiziunii asupra mintii umane. Si despre cresterea copiilor in ziua de azi

0 opinii / Scrie o opinie
  • 16,00 lei

ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Efectele televiziunii asupra mintii umane. Si despre cresterea copiilor in ziua de azi, de Virgiliu Gheorghe - Editura Institutul de Cercetari Psihosociale si Bioetica

O explicatie a diminuarii capacitatii de invatare si a slabirii abilitatilor mentale la tot mai multi dintre tinerii de astazi.

Avand in vedere modificarile survenite in ultimii ani in comportamentul copiilor si al tinerilor, si ne referim nu numai la manifestarile violente, este important sa fie cunoscuta influenta pe care televiziunea si mesajele mass-mediei, in general, o au asupra dezvoltarii abilitatilor mentale, a mentalitatilor si a comportamentelor tinerilor noii generatii. Virgiliu Gheorghe, autorul cartii Efectele televiziunii asupra mintii umane cu subtitlul Despre cresterea copiilor in lumea de azi, ne aduce in atentie o serie intreaga de studii privind transformarile pe care vizionarea TV le produce in dezvoltarea structurala si in functionarea creierului uman. Iata care ar fi doar cateva dintre reperele pe care aceasta lucrare ni le pune la dispozitie pentru cunoasterea efectelor televiziunii asupra fiintei umane.

I. EFECTE ASUPRA STRUCTURII sI FUNCtIILOR CEREBRALE

Efectul hipnotic

Un element esential pentru intelegerea mijloacelor de comunicare video-audio este efectul hipnotic al acestora. Neuropsihologii demonstreaza ca televiziunea, indiferent de emisiunea vizionata, are ca prim efect introducerea cortexului telespectatorului intr-o stare semihipnotica (unde cerebrale alpha). Aceasta explica atractia pe care mass-media audio-video o exercita asupra tuturor, insa mai cu seama asupra copiilor. Este imposibil de gasit o activitate prin care copiii sa fie linistiti atat de repede si aproape imobilizati pe o perioada lunga de timp, asa cum se intampla atunci cand sunt asezati in fata televizorului. De altfel, acesta este si motivul pentru care parintii si in unele cazuri si educatorii folosesc televizorul ca sedativ.

Dependenta de televizor

Corelat cu efectul hipnotic, apare si comportamentul de dependenta. Psihologii americani R. Kubey si M. Csikszentmihalyi au dovedit ca atat televiziunea, cat si jocurile video si internetul au capacitatea de a genera o puternica legatura de dependenta, privarea de aceste mijloace evazioniste producand, celor la care s-a instalat dependenta, aceleasi simptome ca si in cazul substantelor si al comportamentelor care dau dependenta.

Problemele de atentie si hiperactivitate

in ceea ce priveste dezvoltarea structurala a creierului, neuropsihologia descopera ca, in functie de timpul acordat vizionarii si a varstei de la care debuteaza aceasta, televiziunea si calculatorul pot aduce grave prejudicii dezvoltarii corticale. Vizionarea, se arata in aceste studii, inhiba dezvoltarea cortexului prefrontal, a emisferei cerebrale stangi si a comunicarii interemisferice, realizate prin puntea corpului calos.

Afectiunile produse cortexului prefrontal in urma vizionarii excesive au ca rezultat aparitia sindromului ADHD (Attention Deficit with or without Hyperactivity Disorder), adica slabirea, pana la nivelul patologic a unor capacitati mentale fundamentale: concentrarea atentiei, memoria de scurta durata, imaginatia creativa, motivatia de a intreprinde o actiune care cere efort.

De mici, copiii, obisnuindu-se cu astfel de experiente care ii bruscheaza si le seduc atentia, cand sunt pusi in fata realitatii (diferite activitati zilnice) care nu socheaza in nici un fel, nu-si mai pot concentra atentia. De exemplu, la scoala ei asteapta ca prezentarea profesorului sa surprinda, avand forma unui spectacol. Asteptarea nefiindu-le satisfacuta, atentia este dezactivata si incep sa se gandeasca la cu totul altceva. Un simptom al acestei tendinte este faptul ca ei nu mai gasesc nimic interesant din tot ceea ce presupune efort, totul ii plictiseste.

Desi televiziunea genereaza o atitudine mentala pasiva, o intarziere in procesarea informatiei, in gandire, vizionarea TV este un factor principal in inducerea hiperactivitatii. Agitatia extrema, incapacitatea de "a sta locului", impulsivitatea excesiva sunt stari ce apar in urma vizionarii repetate. Neuropsihologii demonstreaza ca, proportional cu cresterea timpului dedicat vizionarii, creste hiperactivitatea.

Incapacitati de invatare

Problemele de invatare - LD (Learning disabilities), sindrom de care sufera in multe dintre statele occidentale peste 50% dintre copii, sunt determinate in buna masura de vizionarea TV si de jocurile pe calculator. Cu o motivatie scazuta privind invatarea de noi cunostinte, incapabili sa se concentreze cu atentie si agitati permanent din cauza unei hiperactivitati excesive, copiii tot mai greu pot raspunde cerintelor scolare. in completarea tabloului simptomatologic al deficientelor de invatare observate la copiii de astazi, un rol esential il joaca dezechilibrele pe care vizionarea le induce in functionarea emisferei cerebrale stangi, aceea care guverneaza gandirea logica si analitica, construirea sintaxei si discursivitatea. Prin urmare, dificultatile in deprinderea limbii, in dezvoltarea capacitatii de citire si in stapanirea rationamentului matematic sunt determinate, in principal, de lipsa dezvoltarii normale a retelelor neuronale din emisfera stanga, sisteme a caror activitate este subminata pe parcursul vizionarii.

Sursa: www.ecolife.ro

SPECIFICATII

An aparitie 2015
Coperta Brosata
Dimensiuni 14,5 x 20,5 cm
Nr. pagini 431
Limba Romana
Cod 978-606-93651-1-3