In exclusivitate la Editura Bizantina - Un cuvant pentru fiecare zi a anului din intelepciunea Cuviosului Iosif Isihastul

Constantin ENACHESCU | Fenomenologia nebuniei. Semnificatia Alteritatii Persoanei ca negare de sine

0 opinii / Scrie o opinie
  • 39,50 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Constantin ENACHESCU    |    Fenomenologia nebuniei    Semnificatia Alteritatii Persoanei ca negare de sine

Editura Paideia, 2004

Editia a II-a

||||

I. Natura Persoanei si Principiul dualitatii complementare – extras

Intelectul cunoscator priveste o gama extrem de larga si variata de teme asupra carora se apleaca cu interes. Nu toate au insa aceeasi importanta, si nici nu ajungem sa le putem patrunde pe toate cu intelegerea noastra. Unele ni se par simple, altele complicate, in fine, altele ni se par de neinteles sau chiar absurde. Pe unele dintre acestea le intelegem mai usor, mai repede, pe altele le patrundem treptat, in timp, pe cele mai multe insa, neputandu-le intelege, le respingem, considerandu-le ca „false probleme”. Toate acestea insa privesc direct, sau, daca nu, cel putin graviteaza in jurul unor teme centrale: Persoana umana.

Cea mai importanta realizare, care, de altfel, justifica si fixeaza cadrul epistemologic al Stiintelor umane, este reprezentata prin delimitarea si plasarea in centrul acestora, ca problema unica, a Persoanei umane. Prezenta obiectiva in Realitatea Lumii, tema de reflectie filosofica, dar in egala masura si fapt de cunoastere empirica, Persoana are calitatea de a concentra in sfera ei conceptuala toate atributele umanului, atat ca potentialitati cat si ca acte.

Multitudinea de aspecte care decurg din aceasta ii confera un loc de o extrema si particulara complexitate, incat ea ne apare ca o veritabila „zona nodala”, in care-si dau intalnire, pentru a forma o noua structura, biologicul, sufletescul si spiritualul. Persoana este rezultatul unor interactiuni particulare din care a luat nastere „intregul” ca fiinta (Principiul vital), capabil de a reflecta lumea, dar si pe sine (Principiul constiintei), de a cunoaste si intelege (Principiul ratiunii) si de a se reproduce si recrea prin depasirea de sine si prin depasirea Lumii (Principiul transcendentei) intr-o Trans-Realitate personala la care aspira ca ideal.

SPECIFICATII

Autori Constantin Enachescu
Editura Paideia
An aparitie 2014