DESCRIERE
Pr. Dr. Emanuel Sebastian SUCIU
Revolutie si Biserica – Un studiu despre efectele Revolutiei Franceze asupra vietii ecleziale
Editura EIKON, 2023
Cuvant-inainte – Arhidiacon Martin H. LISSMANN
Extras/ Cuvant-inainte
Aceasta lucrare debuteaza cu constatarea „Revolutia franceza nu inceteaza a fascina istorici, oameni politici, dar si intelectuali si activisti de cele mai diverse facturi”, iar, in cea de-a doua fraza, intalnim deja formularea-cheie: „punct nodal pentru mai multe trame ale istoriei europene”. Aceste doua formulari m-au condus catre intrebarea hotaratoare pentru directia reflectiillor mele: este, oare, valida afirmatia majoritatii istoricilor apuseni potrivit careia putem vorbi numai despre o istorie europeana si nu despre mai multe?
Odata cu aceasta constatare, pot spune ca argumentatia mea se distanteaza de aceea a Parintelui Sebastian Suciu, caci, odata cu caderea Constantinopolului, in ziua de marti, 29 mai 1453, nu mai exista o unica Europa cestina, ci putem vorbi deja de doua Europe, adica: a) Vestul Europei, aflat sub conducerea ecleziastica a Patriarhiei Vechii Rome, cea de pe Tibru, si sub conducerea politica a Kaiser-ului Imperiului Roman de Apus (de natiune germana), si b) partea rasariteana a Europei (geografic vorbind), aceea a Imperiului Roman de Rasarit (bizantin-grec) cu capitala in Noua Roma, cea de pe malul Bosforului, care, incepand cu acest moment, se gaseste sub conducerea sultanului turc (musulman) din Istanbul. [...]
Odata cu caderea Constantinopolului, adica a Noii Rome, in 1453, si-a pierdut valabilitatea si teza teologica bizantina fundamentala, potrivit careia, in ordinea filosofica a gandirii, Evanghelia sta deasupra logicii aristotelic-imanente si a urmasei acesteia, logica latin-tomista.