Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Istoria filosofiei antice vol 4 de Giovanni REALE

0 opinii / Scrie o opinie
  • 30,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Giovanni REALE

Istoria filosofiei antice

Volumul al patrulea–Aristotel si peripateticii

Editura Galaxia Gutenberg, 2010

Seria Phronesis 4

Traducere din limba italiana – Mihai SARBU

Pret 21,00 Lei

                                                                                                                       

Extras/ Prefata

Interpretarea lui Aristotel, care o propunem in paginile urmatoare, depinde, in buna masura, de interpretarea lui Platon. Dupa parerea noastra, daca este citit fara prejudecati, Aristotel se dovedeste a fi, in punctele principale ale gandirii sale, nu antiteza ci o anume confirmare a lui Platon. Imaginea antitezei, atat de bine redata de Rafael in „Scoala de la Atena”, care il infatiseaza pe Platon cu degetul aratand cerul (adica trancendenta metafizica), iar pe Aristotel cu mana aratand pamantul (adica fenomenele empirice) este, in realitate, imaginea pe care Umanismul si Renasterea au dat-o celor doi filosofi, adica imaginea conflictului dintre spiritualismul Humanae litterae (careia Platon ii era reprezentant) si naturalismul stiintei (reprezentata de Aristotel). Vom vedea, in schimb, ca Aristotel a fost singurul din ganditorii apropiati de Platon care a dezvoltat – cel putin in parte – „a doua navigare” a acestuia si, mai mult decat atat, a purtat-o inainte pe o distanta anume. Evident, noua interpretare a lui Paton implica ulterioare aprofundari si dezvoltari ale raportului dintre sistemul aristotelic si cel platonician, care insa nu tin de resortul unei sinteze precum aceasta, intrucat se refera la intelegerea polemicii lui Aristotel impotriva lui Platon si radacinile precise ale doctrinelor aristotelice in „Invataturile nescrise” ale lui Platon. Pe de lata parte, interpretarea sistematic-unitara a lui Aristotel, care am sustinut-o mereu, este convergenta cu noua interpretare a lui Platon si, de aceea, am considerat inutile orice modificari sau adaugiri ale ei.