In exclusivitate la Editura Bizantina - Epistolele lui Gheron Iosif Isihastul

ELIADE – CULIANU | Dictionar al religiilor

0 opinii / Scrie o opinie
  • 43,30 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

ELIADE – CULIANU    |    Dictionar al religiilor

Cu colaborarea lui H.S. WIESNER

POLIROM, 2007

Editie noua

Traducere din limba franceza de Dan PETRESCU

||||

6.5 BUDISMUL MAHAYANA. Complexitatea budismului Mahayana recomanda din capul locului o abordare sistemica; dar descoperirea releelor sale este o operatie delicata si dificila pe care n-o putem intreprinde aici.

Doctrina Mahayana apare initial in literatura sutrelor Gnozei Transcendente (prajnaparamita), ale carei inceputuri trebuie situate catre anul 100 e. n. Ceea ce marcheaza trecerea de la Hinayana la Mahayana este o schimbare a idealului de desavarsire budist. In timp ce adeptul budismului hinayanic nazuieste sa devina arhat, adica o fiinta care nu mai doreste sa iasa din starea de nirvana ca sa revina in odioasa samsara sau ciclul reincarnarilor, adeptul Mahayana doreste sa devina Bodhisattva, adica o fiinta care, desi atinge Trezia, isi sacrifica fericirea pentru aceea a tuturor fapturilor vii, preferand sa se manifeste mai degraba in lume decat sa se retraga in nirvana. Bodhisattva nu va fi un Pratyeka Buddha, un Buddha tacut, ci un Iluminat care vorbeste, actioneaza, vine in ajutorul celor nenorociti: perspectiva noua, pe care multi cercetatori o socotesc si drept rodul unei influente din partea curentelor de devotiune hinduse (bhakti).

Daca mila pentru omenirea atinsa de ignoranta pare sa caracterizeze idealul unui Bodhisattva, doctrina Mahayana isi ia sarcina dificila de a elabora o logica permitand sa se opereze fara contradictie cu notiuni contradictorii. [...]

SPECIFICATII

Autori Colectiv de autori
Editura Polirom
An aparitie 2007