Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Arta de a vedea. Paradox si perceptie in iconografia ortodoxa - Arhim. Maximos Constas

0 opinii / Scrie o opinie
  • 48,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Arhim. MAXIMOS CONSTAS  |  ARTA DE A VEDEA. Paradox si perceptie in iconografia ortodoxa

Editura DOXOLOGIA, 2017

Colectia Arta crestina – Colectie coordonata de Anca VASILIU si Petre GURAN

Traducere din limba engleza – Dragos DASCA

Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei

||||

Extras de la coperta II – prezentarea autorului

Arhim. Maximos Constas, fost Profesor asociat la Harvard Divinity School, este Senior Research Scholar la Holy Cross Greek Orthodox School of Theology. Autor al cartii Proclus of Constantinopole and the Cult of the Virgin in Late Antiquity (Leiden, 2003), este traducatorul si editorul tratatului Ambigua al Sfantului Maxim Marturisitorul (Cambridge, Massachusets, 2014). (DOXOLOGIA)

Motto: Une difficulte est une lumiere. Une difficulte insurmontable est un soleil. Paul Valery

Extras din Introducere

Aceasta carte studiaza ìcoanele si temele in lumina teologiei ortodoxe, folosindu-se in special de perspective si reflectii din inerpretarea patristica a Scripturii. Parintii Bisericii au fost interpreti inspirati ai textelor sacre si nu este nici o indoiala ca erau la fel de inzestrati in interpretarile imaginilor sacre, fiindca ei insisi au supravizat indeaproape pictarea icoanelor si au supravegheat arhitectura si decorarea bisericilor. Rolul vital al Parintilor in formarea iconografiei crestine a fost recunoscut de Sinodul VII Ecumenic, care a afirmat ca “faurirea de icoane nu este proprietatea artistului, ci o traditie si lege inradacinata a Bisericii... caci artistului ii apartine doar faurirea imaginii, in timp ce continutul si desenul apartine Sfintilor Parinti” (Mansi, 13: 251) [...]

Extras de la p. 29 – Pietre de poticneala si pietre din capul unghiului

Icoana, pe de alta parte, nu are drept scop nici sa indestuleze vederea, nici sa o limiteze la un anumit aspect, ci sa o elibereze prin confruntarea sa cu invizibilul, aratandu-i ca granitele posibilului sunt mai largi decat par. Prin folosirea imaginilor pentru a rasturna puterea imaginilor, icoana cauta sa intrerupa modurile obisnuite de a privi, sa distruga hegemonia imaginilor naturaliste si sa cheme ochiul la un nou mod de a vedea, deschizandu-l catre o nemarginita adancime. Dumnezeu nu este un obiect finit pe care il putem cuprinde cu vederea, ci o taina nemarginita, o plenitudine personala inepuizabila care are mereu ceva mai mult sa ne dezvaluie intr-o nesfarsita preschimbare din slava in slava (cf. II Cor. 3, 18)

In cautarea mai mult a prezentei decat a reprezentarii, iconarii au transformat radical canoanele artei clasice. Nemaifiind legati de zugravirea nudurilor idealizate, ei au abandonat sculptura pentru mozaic si pictura. In acelasi timp au reconfigurat trupul pe baza unui nou canon al proportiilor si au pus figurile sacre in relatie cu privitorul, asupra caruia ochii mariti ai personajului zugravit in icoana erau atintiti in mod direct.


SPECIFICATII

Traducere Traducere din limba engleza – Dragos DASCA Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei
An aparitie 2017