DESCRIERE
Amos OZ | Din ce este facut un mar?
Convorbiri cu Shira HADAD. Sase convorbiri despre scris, despre dragoste, despre vina si despre alte placeri
HUMANITAS fiction, 2020
Seria de autor
Colectie coordonata de Denisa COMANESCU
Traducere din ebraica si note de Gheorghe MILETINEANU
O inima strapunsa de sageata/ e x t r a s
Ce te imboldeste sa scrii?
In curtea liceului Rehavia din Ierusalim era un eucalipt, si cineva scrijelise pe el o inima strapunsa de o sageata. Pe inima strapunsa, de cele doua parti ale sagetii, era scris Gadi – Ruti. Tin minte ca inca de pe-atunci , aveam, poate treisprezece ani, m-am gandit: cu siguranta Gadi a facut asta, nu Ruti. De ce a facut-o? Ea nu stia ca el o iubeste? Si mi se pare ca atunci mi-am spus: Poate ca ceva inauntrul lui stia ca o sa-i treaca, stia ca totul trece, ca povestea asta de dragoste o sa ia sfarsit. A vrut sa ramana ceva in urma lui. A vrut ca dragostea asta sa lase o amintire chiar si atunci cand ea n-o sa mai fie. Si asta seamana mult cu impulsul de a spune povesti, de a le pune pe hartie: sa salvezi ceva din ghearele timpului si ale uitarii. Si asta, si dorinta de a da o a doua sansa unui lucru care niciodata nu va beneficia de o a doua sansa. Si asta. Fortele care imboldesc mana scriitorului vin si din dorinta ca nimic sa nu se stearga, sa nu fie ca si cum n-ar fi fost – nu neaparat lucruri care mi s-au intamplat personal. Pe mine, de pilda, nu m-a angajat niciodata nimeni, permitandu-mi sa locuiesc in podul unei case stravechi si sa vorbesc ceasuri intregi cu un invalid batran, asa cum i s-a intamplat lui Shmuel Ash in Iuda, nu, asta nu mi s-a intamplat. Dar erau oameni la Ierusalim care vorbeau ca Ghershom Wald, iar aceia au fost, si acum nu mai sunt. Unul dintre lucrurile pe care le-am vrut a fost ca asta sa nu se uite. Ierusalimul asta al oamenilor culti si inflacarati, care stau cu un picior in Brenner si cu altul in Biblie, cu un picior in curtea lui Ben Gurion si cu alt picior in Nietzsche, iar cu altul in Dostoievski sau in Jabotinski.
SPECIFICATII
An aparitie | 2020 |