Umberto ECO | Scrieri despre gandirea medievala
- Cod produs:LB-2019-0687
- Autor: Umberto Eco
- Editura: Polirom
-
89,95 lei
DESCRIERE
Umberto ECO | Scrieri despre gandirea medievala
POLIROM, 2016
Traducere de Cezar RADU, Corina-Gabriela BADELITA, Stefania MINCU, Cornel Mihai IONESCU, Dragos COJOCARU
||||
Extras din prima parte – Arta si frumosul in estetica medievala: 12. Dupa scolastica, 12.7. Talisman vs. rugaciune
Omul medieval cunostea o singura modalitate de modificare a ordinii lucrurilor naturale: miracolul. Arta ajuta natura sa-si perfectioneze propriul curs, dar nu putea nici sa o transforme, nici sa-i altereze finalitatile. Scopul magiei astrale din Renastere este diferit si avem un exemplu in acest sens – cu evidente implicatii estetice – in practicile talismanice ale lui Marsilio Ficino.
Yates (1964) presupune ca asemenea practici i-au fost sugerate lui Ficino de un text magic arab din secolul al XII-lea, care a circulat in Evul Mediu intr-o versiune latina: Picatrix. Dupa parerea lui Culianu (1984), o alta sursa medievala a lui Ficino ar fi De radiis, apartinand arabului Al-Kindi (secolul al IX-lea): nu doar orice stea, ci orice element emana raze care se modifica gratie diverselor raporturi dintre stele sau alte elemente si obiecte influentate. Suntem in fata unei legaturi neintrerupte de influente (vazute aici ca influente luminoase de tip fizic, dar care vor deveni in platonismul renascentist legaturi de iubire), influente ce unifica universul, de sus in jos si viceversa. Atunci cand omul concepe cu imaginatia un lucru material, un asemenea lucru dobandeste o existenta reala in functie de specia din spiritul imaginar. Astfel, un atare spirit emite raze care pun in miscare lucrurile exterioare exact ca lucrul a carui imagine este acesta. In acest mod deci imaginea conceputa in spirit se armonizeaza in specia ei cu lucrul produs in act, dupa modelul imaginii (De radiis, V) [...]
Un talisman (dar Ficino vorbeste mereu despre „imagini”) este un obiect material in care a fost introdus spiritul unei stele. Diverse imagini fac posibila obtinerea vindecarii, a sanatatii, a fortei fizice. Impreuna cu talismanele, Ficino recomanda intonarea unor imnuri orfice, dupa o melodie oarecum omoloaga cu muzica sferelor planetare, conform traditiei pitagoreice.
Extras din prima parte – Arta si frumosul in estetica medievala: 12. Dupa scolastica, 12.8. Estetica vazuta ca norma de viata
Culianu (1984) vede in magia ficiniana o tehnica pentru controlul personal, capabila de a-l transpune pe mag in stari de tensiune sau detensionare, cum li se intampla calugarilor orientali care mediteaza ore intregi rostind o mantra si in acea concentrare afla o stare relaxata si senina a spiritului; sau cum se intampla cu tehnicile corporale din yoga. Din practica ficiniana fac intr-adevar parte o serie de norme care privesc o dieta sanatoasa, efectuarea de plimbari in locuri placute, cu aer bland si pur, practica curateniei personale, folosirea unor substante ca vinul si zaharul. Este vorba de purificarea spiritului uman de murdariile sale, pentru a-l face mai asemanator cu spiritul lumii si deci mai celest.
SPECIFICATII
Traducere | Traducere de Cezar RADU, Corina-Gabriela BADELITA, Stefania MINCU, Cornel Mihai IONESCU, Dragos COJOCARU |
An aparitie | 2016 |