Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Marius TURDA, Maria Sophia QUINE | Istorie si rasism – Ideea de rasa de la Iluminism la Donald Trump

0 opinii / Scrie o opinie
  • 37,95 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Marius TURDA, Maria Sophia QUINE    |    Istorie si rasism – Ideea de rasa de la Iluminism la Donald Trump

POLIROM, 2019

Colectia Historia

Traducere de Marius-Adrian HAZAPARU

||||

Extras din capitolul O religie seculara

Caracteristica perioadei moderne, crearea de mituri nationale reprezinta un proces prin care nationalistii folosesc „metaforele traditionale” pentru a aborda „chestiunile esentiale” cu privire la existenta unei natiuni. Dupa cum observa cu decenii in urma istoricul George L. Mosse (1918-1999), sistemele de credinte nationaliste aparute in Europa moderna se bazau pe mituri si simboluri ale natiunii al caror scop era acela de a inspira si a motiva sentimentul patriotic. Acestea au fost elementele constitutive esentiale ale „liturghiei politice” pe care Mosse le considera elemente centrale ale nationalismului modern.

Acesti „moderni ingeniosi” care au pus bazele traditiilor scrierilor si gandirii nationaliste, la fel cum au facut inaintea lor creatorii de mituri religioase, au folosit aceleasi tehnici din povestirile stravechi pentru ca, in mod constient, „sa recupereze spiritul simplu, dominat de pasiune si credinta al omului „natural” primitiv. Mitologiile reprezinta o componenta fundamentala a ideologiei si politicii statelor-natiuni moderne. Aceasta se datoreaza in general faptului ca, dupa Revolutia Franceza, natiunea a devenit un obiect de cult, iar nationalismul, o forma de religie seculara, asa cum observa inca din 1926 istoricul Carlton J.H. Hayes (1882-1964). Potrivit lui Hayes, Revolutia Franceza nu a fost doar un moment central in istoria umanitatii, ci si un la fel de important „reper in dezvoltarea nationalismului ca religie [seculara]”. Declaratia Drepturilor Omului si Cetateanului, adoptata de Adunarea Nationala Constituanta in august 1789, a devenit elementul doctrinar central al noului „catehism national”. Cultul secular al natiunii si proaspat inaltatele „altare pentru la Patrie” au devenit „simbolurile noii credinte” a nationalismului. Nu numai poporul francez, ci intreaga rasa umana avea sa fie transformata de acest etos revolutionar fara precedent al cultului natiunii. Astfel ia nastere un mit nou, secular al natiunii si un sistem cu totul nou de idolatrie nationala, si, in multe privinte, acestea erau mai acaparatoare si mai solicitante decat corespondentele lor religioase.

SPECIFICATII

Traducere Traducere de Marius-Adrian HAZAPARU
An aparitie 2019