DESCRIERE
John MEYENDORFF | Casatoria – perspectiva ortodoxa
Edtura Renasterea & Editura Patmos – Cluj-Napoca, 2012
Tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte ANDREI, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului si Clujului, si Mitropolitul Clujului, Maramuresului si Salajului
Editia a II-a revizuita
Traducere, prefata si note – Cezar LOGIN
||||
Capitolul 3 – Casatoria ca taina/ e x t r a s
Taina aceasta mare este; iar eu zic de Hristos si de Biserica (Efeseni 5, 32). In capitolul al cincilea al Epistolei catre Efeseni descoperim intelesul diferit al casatoriei crestine, acel element ce nu poate fi redus la utilitarismul iudaic sau la legalismul roman – posibilitatea si responsabilitatea date, atat sotului cat si sotiei, de a transfigura, „acordul” lor, in realitatea Imparatiei.
Orice fiinta umana este un membru al societatii pamantesti, un cetatean al tarii sale si un membru al familiei sale. Acesta nu poate evita cele necesare existentei materiale si trebuie sa-si indeplineasca obligatiile sociale. Evanghelia nu neaga responsabilitatile omului fata de lume si fata de societatea umana. Adevaratul crestinism nu cheama niciodata la o negare a lumii. Chiar si monahii aduc un serviciu aparte lumii, negand nu existenta si importanta ei, ci pretentia lumii de a-l controla pe om si de a-i restrictiona libertatea. Chemarea omului – „chipul si asemanarea lui Dumnezeu” din el – este, in primul rand, un indemn la utilizare nelimitata, „dumnezeiasca”, libera, a potentialului sau creativ, a tanjirii profunde dupa Binele absolut, dupa cele mai inalte expresii ale Frumusetii, dupa adevarata Iubire, dupa posibilitatea unei reale trairi a Bunatatii; deoarece Dumnezeu Insusi este acea Bunatate, acea Frumusete, acea Iubire si El Insusi il iubeste pe om.