DESCRIERE
Jean-Claude LARCHET
Indumnezeirea omului la Sfantul Maxim Marturisitorul
Editura Basilica, Bucuresti – 2019
Traducere din limba franceza de Marinela BOJIN
Pret 68,88 Lei
Extras
Introducere
I. invatatura despre indumnezeire la predecesorii Sfantului Maxim
Tema indumnezeirii omului ocupa in teologia Parintilor rasariteni, dintru inceput, un loc esential. Nicio alta tema „nu lumineaza la fel de bine conceptia despre om proprie Rasaritului crestin”, scrie J.G. Remmers.
1. Tema era insa deja foarte prezenta in diversele curente filosofice si religioase ale Antichitatii – indeosebi orfismul, platonismul, stoicismul si hermetismul -, ceea ce a pus problema unei eventuale filiatii. Reviviscenta ei in neo-platonism, date fiind legaturile acestui curent cu spiritualitatea alexandrina, a acutizat problema, in asa fel incat invatatura Parintilor rasariteni a parut unora nu doar straina de crestinism, ci chiar „cea mai serioasa deviere” pe care a cunoscut-o teologia crestina.
2. Aceasta invatatura poseda totusi un solid fundament scripturistic neotestamentar, pe linia invataturii veterotestamentare. Aceasta continuitate se manifesta in modul cel mai clar in textul din Ioan 10, 34, unde expresia din Psalmul 81, versetul 6, este reluata de Hristos: „Eu am zis: Sunteti dumnezei”. Primul verset al aceluiasi psalm declara sus si tare: „Dumnezeu a stat in dumnezeiasca adunare si in mijlocul dumnezeilor va judeca” [LXX]. Aceste expresii isi gasesc ecoul in afirmatia Apostolului Pavel, repetata de doua ori: „al Lui neam si suntem. Fiind deci neamul lui Dumnezeu” [...] (Fapte 17, 28-29).