DESCRIERE
Rugaciunea lui Iisus in Bizant – manifeste „hrisostomiene” si comentarii
Traduceri si studiu de diac. Ioan I. ICA jr
Colectia FIlocalica
Sibiu – DEISIS, 2021
Extras/ IV Sfantul Ioan Hrisostom si rugaciunea lui Iisus – studiu
O epistola isihasta „hristonomiana” in Bizantul secolului XIV
Duminica dupa-amiaza, 10 iunie 1341, in galeriile din latura sudica a impunatoarei bazilici Aghia Sofia din Constantinopol numite „catehumenii”, intrucat la origine erau destinate catehumenilor si rezervate ulterior sinoadelor sau altor adunari bisericesti, avea loc un sinod cu o tematica mai putin obisnuita decat temele canonice sau dogmatice aflate de regula pe agenda unor astfel de evenimente. Prezidate de imparatul Andronic III Paleologul (1328-1341) si de patriarhul ioan XIV Kalekas (1334-1347), alcatuit din arhierei, egumeni, clerici si un numeros public, incluzand prezenta intregului senat, sinodul fusese reunit ca sa arbitreze disputa desfasurata de cativa ani intre doi monahi eruditi: filozoful Varlaam din Calabria (1290-1348) si isihastul Grigorie Palama de la Athos (1295-1357).
Venit in 1330 in Constantinopol, Varlaam s-a remarcat prin cultura si interesele sale stiintifice, dialogand si polemizand cu intelectualii si umanistii bizantini. Mandatat de imparat sa poarte un dialog teologic cu o delegatie dominicana venita in 1334 in Constantinopol sa negocieze unirea Bisericilor, Varlaam redactase cu acest prilej optsprezece tratate antilatine criticand argumentatia scolastica tomista a adaosului „Filioque” si primatul papal. Critica antiscolastica a lui Varlaam a atras atentia ieromonahului athonit Grigorie Palama conducand in urmatorii doi ani la o dezbatere intre cei doi asupra naturii demonstratiei in teologie si a relatiei dintre teologie si filozofie.