Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Sfantul Nicolae Cabasila, Scrieri II. Explicari la dumnezeiasca Liturghie

0 opinii / Scrie o opinie
  • 40,00 lei

ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Nicolae CABASILA  |  Explicari la dumnezeiasca Liturghie. Scrieri II

Studiu introductiv si traducere – diac. Ioan I. ICA jr

Editura DEISIS – Sibiu, 2014

Colectia MISTICA – Seria FILOCALICA

Extras din Schite preliminare - Capitolul I – Preainteleptul domn Nicolae Cabasila – [Explicare] la sfantul vesmant

Vesmantul diaconului are manecute [cheiridas], fiindca diaconul trebuie sa apara avandu-si mainile cu bunacuviinta [euprepeis] spre lucru.

Cel al preotului [hiereus], numit si felon [phelone], e fara manecute, insemnand/ semnificand [semainousa] prin aceasta faptul ca preotul este nelucrator/ inactiv in ce priveste lucrarile/ activitatile omenesti, fie in viata lui pur si simplu, ca unul ce e in afara de trup si de lume, fie in insasi celebrarea [liturgica], pentru ca aceasta atarna toata in chip curat numai de mana lui Dumnezeu si el nu aduce in ea nimic din vreo lucrare/ activitate omeneasca.

Fasia de pe gat insemneaza/ semnifica [semainei] harul preotiei revarsat peste el [cf. Ps. 132, 2], care odihneste pe gatul celui ce a primit jugul lui Hristos [cf. Mt. 11, 21-30] si coboara pe piept pana la picioare, imblanzind inima si sfintind intreg trupul. Har pe care acestia sunt datori sa-l stranga pe ei insisi si sa-l topeasca in ei insisi prin cingatoare/ brau [zone], adica prin purtarea de grija de virtuti si pedepsirea poftelor trupesti, potrivit poruncii inspiratului Pavel care-i porunceste lui Timotei: “Nu fi cu negrija fata de darul harului care este in tine” [I Tim 4, 14].

Iar [vesmantul] cel pus pe umerii arhiereilor dupa felon si care se numeste omofor [omophorion] insemneaza oranduirea si observarea celor aflati sub mana lor, pe care o au pe deasupra lor episcopii, ca unii care prin purtarile lor de grija ii iau pe cei stapaniti de ei pe sus, cum ii iau mamele pe copilasii lor care nu pot sa mearga prin ei insisi: ele umbla ridicandu-i si purtandu-i pe umerii lor. Fiindca aceste lucruri le poate episcopul fata de cei aflati sub el.

Dar pentru ca el nu este doar parinte sau pedagog, ci si judecator, , iar asa stie sa si taie si sa pedepseasca duhovniceste, de aceea e incins si cu chipul/ figura unei sabii, vesmantul numit purtat-la-genunchi [gonation], care are forma unei spade, fiindca auzim vorbindu-se de “o sabie a Duhului” [Ef 6, 17]. Lucru evident din ceea ce se spune, pentru ca atunci cand i-o atarna de cingatoare [diaconii] spun: “Inncinge sabia Ta peste coapsa Ta, Puternice” [Ps 45, 4]. Caci cu adevarat puternic e cel care-L are in el insusi pe Dumnezeu Cel tare.

SPECIFICATII

Traducere Studiu introductiv si traducere – diac. Ioan I. ICA jr
An aparitie 2014
Coperta Brosata
Dimensiuni 13 x 20 cm
Nr. pagini 502
Limba Romana
Cod 978-973-7859-95-2