Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Ortodoxia ca stil de viata

0 opinii / Scrie o opinie
  • 15,00 lei

ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Prof. Dr. Pavel CHIRILA, Ierom. Teofan MUNTEANU, Dr. Madalina POPESCU, Dr. Dragos MATEI    |    Ortodoxia ca stil de viata

Editura CHRISTIANA, 2017

||||

Extras din subcapitolul Ce este sufletul?

O definitie exacta a sufletului reprezinta un demers curajos si reclama o foarte buna pregatire teologica. Cartea de fata nu isi propune o astfel de abordare. Pentru a veni totusi in sprijinul cititorilor, am gasit utila redarea unor definitii si explicatii oferite de Ffantul Ioan Damaschinul si de parintele professor Dumitru Staniloae in lucrarile lor de Dogmatica.

Dupa Sf. Ioan Damaschin, omul reprezinta un microcosmos, deoarece comunica cu cele neinsufletite prin natura elementelor din care este alcatuita materia, participa la viata celor nerationale prin capacitatea de crestere, nutritie si procreare, dar si prin dorinta, simtire si miscare, iar cu cele spirituale prin cugetare, simtire si nazuinta dupa virtute. Sufletul omului este creat de Dumnezeu, invizibil ochilor trupesti, necorporal prin natura sa, alcatuit dintr-o substanta vie, fara forma proprie. Acesta se uneste in totalitate si in mod tainic cu trupul organic, impreuna lucrand cele randuite de Dumnezeu, dar avand fiecare si atributii proprii. Specifice corpului sunt procesele de anabolism si catabolism, sufletului ii sunt specifice ratiunea, smerenia, evlavia, iar comune corpului si sufletului sunt virtutile, care se refera la suflet, dar sunt lucrate prin intermediul corpului (Dogmatica, traducere de Pr. D. Fecioru, Apologeticum, 2004, cap. XII, pp. 58-60)

Parintele Dumitru Staniloae, in tratatul sau de Dogmatica, afirma ca fiinta noastra nu isi poate gasi  implinirea ca persoana decat in comuniunea cu o fiinta personala superioara, pastrandu-si libertatea in relatia cu aceasta. Acest fapt se bazeaza pe analogia relatiei dintre doua persoane umane in care se pastreaza libertatea amandurora. In aceasta relatie, omul slujeste altei persoane, dar prin aceasta se imbogateste el insusi.

Omul, creat trup si suflet, este „cineva” datorita influentei sufletului asupra materiei trupului, aducandu-l pe om din categoria „ceva” in categoria „cineva”. Sufletul realizeaza acest lucru prin intermediul constiintei si al libertatii. Ca si Sf. Ioan Damaschin, parintele Dumitru Staniloae scrie despre nemurirea omului, deoarece fiecare om fiind unic si purtand vointa de a se desavarsi, nu poate sa nu existe etern.

355 (1)

SPECIFICATII

An aparitie 2017