Iisus Hristos mijlocitorul. Sensul diaconal al eticii sociale ortodoxe, Pr. Picu Ocoleanu
- Cod produs:C1216
- Autor: Picu Ocoleanu
- Editura: Christiana
-
20,00 lei
DESCRIERE
Iisus Hristos mijlocitorul. Sensul diaconal al eticii sociale ortodoxe, Pr. Picu Ocoleanu - Editura Christiana, 2008
Hristos, Marele Tamaduitor
In momentul in care Se prezinta pe Sine, Mantuitorul Hristos spune: "Eu am venit ca unul care slujeste", in limba greaca, "O Diakonos", adica "Diaconul". Nu avem de-a face cu un inteles liturgic, pentru ca El este izvorul harului, ci aceasta idee este prezentata de parintele profesor Ocoleanu in sensul lucrarii de mijlocire pe care Hristos Mantuitorul o savarseste in lume, ca deschidere a Sa catre om. in acest sens, titlul lucrarii la care facem referire, "Iisus Hristos Mijlocitorul", ar putea deveni, prin traducerea acestei sintagme "Iisus Hristos o Diakonos", adica Cel care mijloceste. invatatura Bisericii noastre a afirmat dintotdeauna latura mijlocitoare a Mantuitorului Hristos:
El mijloceste intre cer si pamant, intre Dumnezeu si om, intre creat si necreat. El este Cel care le uneste pe cele despartite si le face una, Cel care recapituleaza intreaga fire si o mantuieste.
Facand referire la sensul ebraic al cuvantului "preot", "cohen", autorul il prezinta de Hristos ca fiind "Cel care apropie" sau "Cel ce se apropie". in acest context, apare imaginea lui "Hristos Pharmakeus, Farmacistul si doctoria nemuririi noastre" (pag. 24). Pentru ca aceasta sintagma cu profunde semnificatii teologice sa fie mai usor inteleasa, autorul apeleaza la imaginea unui tablou descoperit in jurul anului 1872, intr-o biserica luterana, si folosit ca laitmotiv in opera scriitorului german Theodor Fontaine, "Perindari prin marca Brandenburg". Aici, Mantuitorul Hristos apare invesmantat in straie rosii, stand in spatele tejghelei unei farmacii. "infatisat cu mana dreapta intinsa catre un recipient umplut cu plante tamaduitoare si inscriptionat cu numele simbolic Kreuzwurzeln ("radacini ale Sfintei Cruci"), Mantuitorul apare aici farmacist, ca mare "Apotheker"" (pag. 24). Mesajul este acela ca tot actul taumaturgic vine de la Dumnezeu, care ne vindeca prin Sfanta Euharistie, dar si prin medicamentele farmaceutice, care vin tot de la El. La fel este si in cazul lui "Hristos Iatros - Hristos Marele Doctor, Marele Tamaduitor", o alta imagine intens dezvoltata pe parcursul lucrarii.
Este un exemplu foarte elocvent al activitatii de mijlocire a Mantuitorului Hristos pentru lume si pentru om. Mantuirea nu este un act abstract, cum poate lasa sa se inteleaga unele dintre manualele teologice, ci este o realitate concreta, desprinsa din viata si din carnea noastra. Mantuirea sufletului este inseparabil legata de mantuirea trupului. Atunci cand, in comunitatea crestina primara, se vorbea de mantuire, aceasta insemna si tamaduire. De exemplu, atunci cand Mantuitorul Hristos tamaduia pe cineva, ii spunea la sfarsit: "Iertate iti sunt pacatele tale!" sau "Credinta ta te-a mantuit!". Despre aceasta latura a diaconiei hristice, autorul spune: "in contextul acestei complexe culturi a tamaduirii din Vechiul Testament, devine mai clara dimensiunea vindecatoare a Mantuirii venite prin Hristos. Este vorba de o vindecare a omului in intregimea sa - suflet si trup, dar si a omului in ambianta sa comunitara de vietuire. De aceea, intre invatatura, propovaduirea si activitatea terapeutica a lui Hristos exista o stransa interdependenta.
Faptul ca Mantuitorul savarseste minuni vindecand si tamaduind prin simplul Sau cuvant are de-a face cu incarcatura de putere specifica acestui cuvant al Sau: "si erau uimiti de invatatura Lui, caci cuvantul Lui era cu putere" (Lc. 4, 32, cf. Mt. 7, 29)" (pag. 40).
intr-o societate aflata permanent in miscare, lucrarea parintelui lect. univ. dr. Picu Ocoleanu, "Iisus Hristos Mijlocitorul. Sensul diaconal al eticii sociale ortodoxe", se ofera ca o redescoperire a adevaratei dimensiuni de slujire a aproapelui. Diaconia trebuie reactivata dupa modelul Mantuitorului Hristos, Diaconul prin excelenta, care nu cere de la noi strategii complicate de ajutorare a celor saraci, ci ne indeamna sa le aratam ca in El pot gasi Izvorul vietii. De aceea, asa cum conchide parintele profesor, "trebuie sa ne redescoperim traditia bisericeasca si sa ne reintoarcem la ea".
SPECIFICATII
An aparitie | 2008 |
Coperta | Brosata |
Dimensiuni | 13 x 20 cm |
Nr. pagini | 160 |
Limba | Romana |
Cod | 978-973-1913-08-7 |