DESCRIERE
Enrico NORELLI - Fecioara Maria in scrierile apocrife - Un studiu referitor la Maica Domnului in crestinismul antic
Editura Doxologia – Iasi, 2020
Colectia „Scriptura, Traditie, Liturghie” – coordonata de prof. dr. Stefan MUNTEANU si pr. Cezar TABARNA
Traducere din limba franceza – Stefan MUNTEANU
Carte tiparita cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei
Extras/ Capitolul I – Cum sa o studiem pe Fecioara Maria in scrierile apocrife
In crestinismul antic, distinctia dintre textele canonice si scrierile apocrife este un fenomen secundar, deoarece colectia canonica s-a format in mod progresiv si nu poate fi considerata constituita decat incepand din a doua jumatate a a secolului al IV-lea; pentru unele carti decizia finala venind mult mai tarziu*.
Desigur, din secolul al II-lea se vorbeste despre scrieri „apocrife”, doar ca prin aceasta denumire se facea trimitere la opere individuale si nu implica in niciun caz excluderea lor dintr-o colectie de scrieri normative sau canonice**.
*) In Orient, autoritatea Apocalipsei scade din ce in ce mai mult indeosebi dupa ce, in 250, Dionisie al Alexandriei a sustinut cu talent ca ea nu fusese scrisa de autorul celei de a patra Evanghelii si al Epistolelor ioanice. Ea nu va fi admisa in canonul oriental decat in jurul anului 400. Origen si Chiril al Ierusalimului nu o vor include in listele lor canonice, iar Grigorie de Nazianz o omite. In Occident, Epistola catre Evrei nu a fost admisa in canon deoarece nu era recunoscuta ca apartinand Apostolului Pavel. [...] [n. tr.]