Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Ce s-a pierdut din crestinism. Bataliile pentru Scriptura si credintele pe care nu le-am cunoscut

0 opinii / Scrie o opinie
  • 49,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Bart D. EHRMAN  |  Ce s-a pierdut din crestinism. Bataliile pentru Scriptura si credintele pe care nu le-am cunoscut

Humanitas, 2018

Traducere din engleza de Cornelia DUMITRU

Extras din prezentarea autorului (Humanitas)

Bart D. Ehrman conduce Departamentul pentru Studierea Religiilor de la North Carolina University. Si-a facut studiile de masterat si doctorat la Princeton Theological Seminary, unde a absolvit, in 1985, magna cum laude. Este unul dintre cei mai importanti specialisti in istoria crestinismului timpuriu. [...]

Extras din Prefata

Cartea de fata vorbeste despre bogata diversitate a crestinismului timpuriu si a textelor lui sacre. Cateva dintre aceste texte au fost incluse in Noul Testament. Altele au fost respinse, interzise si distruse. Obiectivul meu este sa examinez o parte dintre aceste scrieri necanonice, pentru a vedea ce ne pot spune acestea despre diversele forme de credinta si practica crestina din secolele al II-lea si al III-lea si sa analizez in ce fel un grup crestin timpuriu s-a impus ca dominant in cadrul religiei, stabilind ce urmau sa creada, sa practice si sa considere drept Sfanta Scriptura crestinii din veacurile viitoare.

Daca nu exista alte precizari, traducerile textelor imi apartin.

Extras din Introducere. Varietatile crestinismului antic

Cum am putea sa consideram crestine unele dintre aceste perspective? Sau, ca sa punem intrebarea altfel, cum puteau niste indivizi care se considerau crestini sa aiba astfel de perspective? De ce nu-si cercetau Scripturile ca sa vada ca nu existau 365 de dumnezei sau ca Dumnezeul adevarat a creat lumea, ori ca Isus a murit? De ce nu citeau pur si simplu Noul Testament?

Fiindca nu exista un Nou Testament. Fara indoiala, cartile care au fost colectate la un moment dat si au format Noul Testament fusesera scrise deja in secolul al II-lea. Cu toate acestea, nu fusesera inca adunate intr-un canon scripturar larg recunoscut si inzestrat cu autoritate. Mai existau si alte carti scrise, cu origini la fel de impresionante – alte Evanghelii, Fapte, Epistole si Apocalipse care se pretindeau scrise de apostoli pamantesti ai lui Isus.

Extras din Introducere. Scripturile pierdute

Toate Evangheliile incluse mai apoi in Noul Testament sunt anonime; doar la o data ulterioara li s-a dat numele prezumtivilor autori, Matei, Luca, Petru si Ioan. Insa la vremea cand se facea asocierea dintre aceste nume si Evanghelii, deveneau disponibile alte carti evanghelice, texte sacre citite si venerate de diverse grupuri crestine: de pilda o Evanghelie care se pretindea scrisa de cel mai apropiat ucenic al lui Isus, Simon Petru; o alta, de apostolului Filip; o Evanghelie scrisa, chipurile de Maria Magdalena, ucenica lui Isus; o alta chiar de fratele lui geaman, Didymus, Iuda Toma.

Nota: Despre un frate geaman al lui Isus, vezi mai jos. Pentru o analiza extinsa a Evangheliei lui Petru si a Evangheliei lui Toma, vezi capitolele1 si 3.

Cineva a hotarat ca patru dintre aceste Evanghelii timpurii, si nu altele, sa fie acceptate ca parte din canon – colectia de carti sacre ale Scripturii. Insa cum a luat decizia? Cand? Cum putem fi siguri ca a avut dreptate? Si ce s-o fi intamplat cu celelalte carti?

Cand s-a alcatuit, in sfarsit, Noul Testament, acesta includea Faptele, o relatare a activitatii ucenicilor dupa moartea lui Isus. Insa existau si alte Fapte scrise in primii ani ai Bisericii: Faptele lui Petru si Ioan, Faptele lui Pavel, Faptele insotitoarei lui Pavel, Tecla etc. Acestea de ce n-au fost incluse in Scriptura? 

SPECIFICATII

Traducere Traducere din engleza de Cornelia DUMITRU
An aparitie 2018