DESCRIERE
Paul EVDOKIMOV | Iubirea nebuna a lui Dumnezeu
ANASTASIA, 2009, 2012
Aparuta cu binecuvantarea Parintelui Mitropolit al Ardealului I.P.S. dr. LAURENTIU STREZA
Traducere, prefata si note – Teodor BACONSKI
||||
Extras din Cuvantul inainte
Atunci cand spiritele prost avizate resping teologia, reactia nu este gratuita, ci dimpotriva, plina de superstitii negative de cele mai diverse origini. Una dintre aceste superstitii este legata, cred, de masivitatea indigerabila a discursului teologic. Ce poti spune? De la summele scolastice pana la ultimul Dictionar de Teologie Fundamentala (editat in noiembrie ’92 la editura pariziana Cerf) nimic nu este mai adevarat, cu o singura si decisiva corectie: in lumea apuseana. In lumea “cealalta”, in spatial auroral al Ortodoxiei, pana oboseste usor (caci gandul se inalta repede), iar obsesiile sistemice nu submineaza deloc coerenta fireasca a Revelatiei. Pentru ortodox, genul filosofic prin excelenta este eseul, adica treapta, lucirea fugace, fragmentul. Numai ca fiecare gen are ispitele lui: inefabilul poate esua in vag; gratia se vestejeste uneori prin auto-suficienta; serenitatea este pandita de triumfalism, asa cum fidelitatea fata de traditie poate degenera in obtuzitate, ca sa nu spun: masochism vestigial. Lista e lunga iar exemplele, cum se spune, „vii”. Toata patologia scrisului teologic este, in ultima analiza, efectul secundar al mediocritatii unora. Ceilalti insa, putinii alesi din prea multii chemati, nu intra in acest sumbru bilant: printre ei, desigur, Paul Evdokimov.
Aristocrat, inca unul persecutat de urgia bolsevica, Pavel Nikolaievici Evdokimov s-a nascut la 2 august 1901, in fictiunea septentrionala pe care cititorii in brume o numesc Petersburg. Scolit la cadeti, el intra in armata rusilor albi, lupta doi ani, pana la infrangere, dupa care pleaca spre Paris via Constantinopol. Occidentul ii ofera o serie de mici slujbe derizorii (sofer de taxi, ajutor de bucatar, spalator de vagoane, lucrator de noapte la Citroen) dar si sansa perfect meritata a unei licente in filosofie, la Sorbonna. In paralel, tanarul imigrant ii cerceteaza pe fratii pravoslavnici de la nou infiintatul Institut Saint-Serge, printre care il descopera pe mirabilul parinte Serghei Bulgakov. Prin 1928, un lung sejur in sudul Frantei ii permite sa scrie o teza de doctorat („Dostoievski si problema raului”) pe care o va sustine abia in 1942, la Aix-en-Provence. In timpul razboiului mondial, Evdokimov colaboreaza cu protestantii la organizarea si activitatea unui Comitet inter-aliat pentru ajutorarea persoanelor evacuate.
1259 c/ 5 t/ 60