Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Gabriel LIICEANU | Despre minciuna  Surse clasice ale moralei politice (Sofocle, Platon, Machiavelli)-Cazul Romaniei

0 opinii / Scrie o opinie
  • 19,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Gabriel LIICEANU    |    Despre minciuna  Surse clasice ale moralei politice (Sofocle, Platon, Machiavelli)-Cazul Romaniei

HUMANITAS, 2006

||||

Extras din pagina de debut a volumului

Sub titlul Despre minciuna, textul care urmeaza a fost prezentat in cadrul „Conferintelor Microsoft” la Universitatea din Timisoara in 15 decembrie 2004 si, in ziua urmatoare, la Universitatea din Oradea.

Prima parte a lui a fost scrisa pe baza unor note facute in anul 2000. Mi s-a parut atunci ca descopar, in debutul tragediei Filoctet a lui Sofocle, documentul care atesta pentru prima data in Europa construirea unui program de morala politica eficace bazat in mod explicit pe minciuna. Este vorba de fapt de intaiul text care teoretiza (si justifica) folosirea cu virtuozitate a oricarui tertip din recuzita „raului” in vederea atingerii „binelui comun”. Am numit acest tip de morala „morala de a doua instanta”. [...]

Am ales sa public aceste pagini in chip de sine statator, si nu sa le prind intr-un volum de eseuri, cu speranta ca, avand in continuare o regretabila actualitate, ele vor reusi poate mai bine, in izolarea lor, sa atraga atentia asupra situatiei ingrijoratoare in care se afla poporul roman: aceea de a nu putea sa se organizeze la nivelul „moralei de a doua instanta”, pentru a crea o clasa politica si un „nou principe” capabili sa ne scape – potrivit expresiei lui Machiavelli – de „coruptia in stadiul ei ultim”.

Pentru a da cititorului posibilitatea sa aiba integral la indemana textele care au stat la baza interpretarii „moralei de a doua instanta”, am reprodus in Addenda fragmentele din Filoctet si din Hippias Minor (Platon, nnLB)

Extras de la p. 12

Minciuna nu poate fi de fapt inteleasa decat ca moment negativ al libertatii. [...] „Poporul roman, spune Cioran intr-o scrisoare catre fratele sau, nu e la nivelul limbii pe care o vorbeste.” Dar omul insusi ca specie nu e la nivelul limbii de care se foloseste. Intreaga istorie a acestei specii este expresia unei fraude lingvistice.

SPECIFICATII

An aparitie 2006
Limba Romana
Cod 5948353014228