Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Jurnal de idei de Constantin NOICA

0 opinii / Scrie o opinie
  • 45,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Constantin NOICA
Jurnal de idei 
HUMANITAS, 2017
Text stabilit de Thomas KLEININGER, Gabriel LIICEANU, Andrei PLESU, Sorin VIERU
Indice de nume si de lucrari de Victor BARSAN
Pret 45,00 Lei
 

Extras/ p. 17

1.4 „Et il rentra dans sa probite.” Dar care ti-e probitatea, omule: creatia? Virtutea?

Ai avut intotdeauna gustul virtutii, dar ai simtit limitele ei: gestul pentru altii. Ti-ai spus atunci ca ea e mijloc, ca trebuie sa slujeasca si sa sporeasca fiinta ta, iar in clipa cand iti parea ca n-o mai face, ai parasit-o. ai sfarsit prin a vedea virtute in voluptatea oarba, tocmai pentru ca e oarba. Ai pendulat. Ai cautat. Ai ratacit. Lege, legi, rataciri.

Si ai ratacit – stand pe loc, in asteptarea ca un sens care nu era de gasit sa te gaseasca si umple. Ai pus necesitatea intr-un singur plan al vietii, lasand restul la intamplare: in pregatirea unei intalniri cu nemaiintalnitul.

1.5 Filozofia e limitata ca mijloace, si in veacul nostru e searbada, stearpa, incapabila sa intre in dialog. Nu se poate decat filozofa, dar poate fara filozofie.

1.6 Mai binele nu e un comparativ al binelui, spune cineva; caci pe el il stim, dar binele – nu. Doar idealistul vorbeste de bine, realistul de mai bine. Iar binele e reactionar, in timp ce mai binele e progresist.

Aici e drama lor, nu stiu decat de mai bine. „Les choses sont a ceux qui les rendent meilleures.”How to grow bigger and better elephants. Dictatorii. Faust.

 

Extras/ 2.119. Reflexivitate 
Dintr-odata, cu unda, se schimba imaginea noastra despre materie. Ea devine, ca spiritul, reflexiva.
Un antic spunea: vad pe oameni atrasi de ceva sau altceva; dar eu am atractie pentru aceasta atractie. Vreau sa vad ce e ea, in ce consta ea (asa cum azi vrem sa stim – si nu stim inca – tot ce este atractia gravitatiei). Dar facand asa, vadea poate altceva, poate filozofie.
Sau anticul spunea: voi ganditi ceva sau altceva. Aveti gandul curajului, de vreme ce sunteti curajosi, al virtutii, de vreme ce sunteti virtuosi, al ordinii ce vreme ce faceti state. Eu nu am gandul vostru. Dar vreau sa am gandul gandului vostru (sa gandesc gandul vostru). Ce ganditi cand spuneti asa? Iar facand asa, nastea ideea (iar anticul se numea Socrate).
Gand nu inseamna idee. La orice nivel, omul are ganduri, dar nu inca idei. Omul de stiinta ei insusi are o multime de ganduri, dar nu intotdeauna idei. Gandul poate fi concret ori abstract, in intuitiv sau in imaginar, dar nu e prin aceasta idee. El devine idee abia prin reflexivitate, ca gand al gandului. 

 

SPECIFICATII

An aparitie 2007
Limba Romana
Cod 9789735023850