Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Efigii ale unui cosmar istoric

0 opinii / Scrie o opinie
  • 27,94 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Vladimir TISMANEANU - Efigii ale unui cosmar istoric

HUMANITAS, 2015

Colectia Istorie contemporana

Volum coordonat de Marius STAN

 

Extras din Cuvant inainte – Despre ideologie, utopie si teroare

Pentru Marx, ori macar pentru tanarul Marx, justificarea comunismului era abolirea alienarii umane, salvarea imanenta. Faimosul salt dialectic din imperiul necesitatii in imperiul libertatii insemna implinirea potentialitatilor umane, rezolvarea conflictului dintre esenta si existenta. Intr-o fraza faimoasa, Marx isi formula opozitia in raport cu ceea ce Raymond Aron a numit substitionism, mistica partidului de avangarda care inlocuieste de fapt clasa sociala ca subiect activ al cataclismului revolutionar: „Emanciparea clasei muncitoare nu poate fi decat opera proletarilor insisi.” In lumina acestei idei putem intelege reactia critica a Rosei Luxemburg la dictatura bolsevica si simpatia Hannei Arendt pentru militanta ucisa in ianuarie 1919.

La Lenin si apoi mult mai vizibil la Stalin, Mao, Ulbricht, Novotny, Dej, Ceausescu etc., aceasta dimensiune a spontaneitatii participative dispare cu desavarsire. Sa nu ne amagim insa. Bolsevismul a culminat in stalinism, orice ar fi gandit un Isaac Deutscher, Moshe Lewin, Tariq Ali etc. Lenin nu a ezitat nu numai sa aprobe, ci mai ales sa ordone masacrarea unor categorii umane privite drept nocive, „parazitare”, destinate exterminarii asemenea insectelor daunatoare (clerul, aristocratia, monarhistii, anarhistii si mensevicii care refuzau sa ingenuncheze etc.). Cand primul comisar al justitiei, socialist-revolutionarul de stanga Isaac Steinberg, socat de amplitudinea terorii comuniste, l-a intrebat pe Lenin daca n-ar fi mai firesc ca acea institutie sa fie numita „Comisariatul Poporului pentru Exterminari”, acesta a raspuns cinic: „Fireste, dar nu ne putem permite acest lucru din ratiuni propagandistice.” Episodul apare in numeroase carti, inclusiv in cele ale lui Richard Pipes. Steinberg a demisionat, a emigrat. Fiul sau, Leo Steinberg, a fost unul dintre marii istorici de arta ai lumii, specialist de varf in Michelangelo, a predat la University of Pennsylvania.

Germenele intolerantei, al rigorismului extremist, al cultului violentei purificatoare se afla in chiar proiectul neoiacobin al comunismului modern. In acest sens, utopismul lui Lenin nu este o bastardizare a celui al lui Marx, ci o actualizare istorica a acestuia, cu excesele ce provin din radicalismul politic rus (a se citi Demonii lui Dostoievski). Pentru bolsevici, dictatura proletariatului, adica a statului-major format din revolutionarii de profesie autodesemnati drept custozii fericirii universale, mantuitorii umanitatii, nu mai avea nevoie de nici un fel de justificare legala. Justitia era o suprastructura, putea fi schimbata in functie de interesele clasei aflate la putere. De aici ideea unei „justitii proletare”, imbratisata de toti comunistii, fara exceptie, inclusiv de Lucretiu Patrascanu in perioada cand a fost ministru.

SPECIFICATII

An aparitie 2015
Nr. pagini 216
Limba Romana
Cod 978-973-50-4857-0