DESCRIERE
Cantari din Slujba Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iasi
Antologie psaltica
Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, Bucuresti – 2017
Editie ingrijita de Arhim. Clement HARALAM si Cezar Florin COCUZ
Extras/ Prefata la o culegere asteptata cu legitim interes
Hagiografia romaneasca s-a dezvoltat destul de tarziu, chiar daca martirii pentru credinta crestina si reprezentantii vetii bisericesti cu o nevointa duhovniceasca exemplara se inregistreaza incepand din epoca apostolica, insusi „cel intai chemat”, Apostolul Andrei „vestind” cuvantul Evangheliei stramosilor nostri.
Este suficient sa ne amintim de Sfantul Sava de la Buzau, inecat in raul intrat prin el in calendarul ortodox, deoarece „canta psalmi”, cum se scrie in actul de martirizare, sau de Sfantul Niceta de Remesiana, autorul bimilenarei cantari Te Deum Laudamus si a lucrarii teoretice De psalmodiae bono – fericit tradusa de fostul meu dascal de limba latina de la Seminarul de la Manastirea Neamt, parintele Stefan Alexe – Despre foloasele cantarii.
Se vor adauga Sfintii de la Durostorum, Sfantul Ioan Casian, Sfantul Dionisie Exiguul si altii, dar atrage atentia faptul ca cei dintai sunt legati de practicarea muzicii in serviciile de cult din prima parte a celui dintai mileniu crestin.
Asa cum semnalam intr-o lucrare de sinteza asupra muzicii bizantine in spiritualitatea romaneasca, si apoi intr-un studiu pe care l-am consacrat conceptiei celui considerat „apostolul daco-romanilor”, Sfantul Niceta de Remesiana (336-414) sublinia, in epoca in care limba de cult a stramosilor nostri era latina, importanta celei mai expresive functii pe care o are muzica: cea religioasa.