Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Apocalipsa, planul de salvare a lumii in 7 etape - Arhim. Mina Dobzeu

0 opinii / Scrie o opinie
  • 15,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Apocalipsa, planul de salvare a lumii in 7 etape - Arhim. Mina Dobzeu - Editura Agaton

„Parintele Mina… intr-o exprimare foarte simpla si clara, doreste sa faca cunoscut lumii datoria fata de sansa mantuirii, oferita omului de catre Mantuitorul lumii, Domnul Iisus Hristos”. Asa ne scria doamna profesoara Maria Para, cea care are acum grija de batranetea fericita a parintelui. Iar iPS Andrei Andreicut il caracterizeaza pe Parintele Mina Dobzeu astfel: „Om venerabil cu suflet tanar! ii dinamizeaza pe tineri dar nu numai, ci si pe noi, pe cei mai batrani, ne scoate din inertie”. Aceasta chemare de a marturisi pe Hristos a avut-o inca din tinerete, lucru despre care ne povesteste insusi parintele Mina in primul capitol „Viata mea in Hristos”. Iar acum, la batranete, ca rod al vietii sale intru Hristos, i-a dat Dumnezeu bucuria sa vada lumina cea necreata, pe care ar vrea sa o vada deasupra intregii Romanii (capitolul final „Am vazut Lumina cea adevarata”).

Dar preocuparea permanenta a parintelui, de la tinerete si pana la batranete, a fost rugaciunea (isihasmul) si talcuirea Sfintei Scripturi, indeosebi a descoperirii (apocalipsei) Sfantului Ioan, aceasta si ca urmare a evenimentelor istorice dureroase prin care a trecut tara si omenirea si carora le-a cautat o corespondenta, o reflectare a lor in cele descrise in taina de Sfantul Ioan Evanghelistul. Parintele Arhimandrit Mina Dobzeu a avut si are o viata bineplacuta lui Dumnezeu, invrednicindu-se in tot cursul vietii de multe vedenii, vise si revelatii, pe baza carora a inteles ca destinul individual nu poate fi rupt de mersul istoriei.

Apoi, inevitabil, a incercat sa inteleaga cursul abrupt al istoriei prin talcuirea cuvintelor tainice din apocalipsa lui Ioan. In ortodoxie, Biblia este vie, cuvantul este duh viu, cuvantul evanghelic sau propovaduitor inseamna, in primul rand, traire, viata spirituala, prezenta lui Hristos si impartasirea cu Hristos iar cuvantul rugaciunii inseamna dialog cu Dumnezeu. Cuvantul inseamna, deci, teologie, adica cunoasterea singurului Dumnezeu adevarat. Astfel, adevarul teologic este si el viu, nu este un rezultat al logicii si al stiintelor exacte (logica este sfarsitul intelepciunii), ci este rezultatul cunoasterii prin traire interioara, contemplativa, prin revelatii (descoperiri) inspirate de Duhul Sfant.

Abia apoi, in al doilea rand, in viata obisnuita, trupeasca, cuvantul are nevoie de interpretare (hermeneutica), deoarece el a devenit doar un simbol, o litera moarta (prima moarte a cuvantului). Simbolurile (parabolele, metaforele etc.) mentin viata spirituala in mod artificial, caci ele inlocuiesc revelatiile directe, care apar doar pentru o inima curata. Simbolurile, pe jumatate arata si pe jumatate ascund, deoarece omul le priveste printr-o fereastra (inima) murdara. Cand inima este curata, cuvantul devine duh viu, simbolul devine imagine revelata, vis, proorocie, toate acestea inspirate de Duhul Sfant.

„Duhul Sfant, pe Care-L va trimite Tatal, in numele Meu, Acela va va invata toate si va va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu”(Ioan 14, 26). Chiar si Apostolii nu au inteles multe decat dupa Pogorarea Duhului Sfant. De aceea, Biblia este pentru unii plina de mituri (protestanti), pentru altii plina de invataminte (catolici), iar pentru altii plina de revelatii si adevaruri mantuitoare (ortodocsi). in catolicism, cuvantul nu mai trimite la traire (din cauza rationalismului agresiv), ci doar la interpretarea simbolurilor, iar in protestantism (vezi R. Bultmann) se incearca chiar de-mitizarea Bibliei, adica inlocuirea simbolurilor cu termeni explicativi existentiali (a doua moarte a cuvantului). Or, pentru ca imparatia lui Dumnezeu „nu este din aceasta lume” (In. 18, 36), ci „imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul nostru”

(Lc. 17, 21), a-i urma pe catolici ar insemna sa renunti traiesti imparatia lui Dumnezeu inca din aceasta viata, iar a-l urma pe Bultmann ar insemna sa renunti macar sa intrevezi imparatia lui Dumnezeu prin aceasta fereastra (inima) murdara. si cine nu a cunoscut imparatia lui Dumnezeu in aceasta viata, nu o va cunoaste nici dincolo. Da, limba, cuvantul scris si vorbit, sunt doar conventii, nu cuprind adevarul, ci doar il exprima neclar, „caci imparatia lui Dumnezeu nu sta in cuvant, ci in putere” (1Cor.4, 20).

Cu toate acestea „credinta este din auzire, iar auzirea prin cuvantul lui Hristos”, astfel incat, cuvantul interior (al Evangheliei, al rugaciunii), lucrarea lui interioara, intr-o inima curata, poate aduce conlucrarea Duhului Sfant („Duhul insusi marturiseste impreuna cu duhul nostru ca suntem fii ai lui Dumnezeu” - Rom.8, 16). Rezultatul conlucrarii este o traire (vie), o putere, ce nu poate fi exprimata exact in cuvinte logice (moarte), dar poate fi totusi aproximata in limba si stilul omului care a primit revelatia. Talcuirea Apocalipsei lui Ioan ca fiind o descriere a istoriei Bisericii universale impartite in 7 perioade, nu este noua.

Dar modul in care parintele arhimandrit Mina Dobzeu talcuieste si descrie fiecare din aceste 7 etape ale planului lui Dumnezeu de mantuire a omului si a lumii, este inedit si foarte atragator. Fiecare talcuire este surprinzatoare si te impinge sa citesti mai departe cu sufletul la gura. Consider ca, pentru verticalitatea cu care a trecut prin regimul comunist si prin inchisorile sale, Dumnezeu l-a luminat cu aceste talcuiri intelepte, pe care, prin aceasta carte, le face cunoscute si credinciosilor.

SPECIFICATII

An aparitie 2011
Coperta Brosata
Dimensiuni 13 x 20 cm
Nr. pagini 196
Limba Romana
Cod 9789731981277