Noua dictatura de Kai STRITTMATTER
- Cod produs:CK_89572
- Autor: Kai STRITTMATTER
- Editura: Humanitas
-
59,90 lei
DESCRIERE
Kai STRITTMATTER/ Prefata - Thierry WOLTON
Noua dictatura. Supravegherea digitala ca politica de stat in China
HUMANITAS, 2024
Colectia Istorie
Traducere din germana de Alexandrina PANAITE-CSERKESZ
Traducerea Prefetei din franceza de Mona ANTOHI
Extras/ Prefata
Exista doua feluri de a aprecia evolutia actuala a Chinei: sa vezi in ea fie un antimodel, fie orizontul nostru viitor. Oricare ar fi ele, aceste perspective nu sunt deloc imbucuratoare.
Autoritatile chineze revendica statutul de antimodel, considerand ca descind din marxism-leninism, care, asa cum stim, se pretinde antiteza capitalismului, chiar daca, potrivit unei glume bine cunoscute, in vreme ce unul este exploatarea omului de catre om, denuntata de Marx, celalalt (comunismul) e invers! Beijingul nu ascunde ca vrea sa impuna acest model ca pe o noua ordine mondiala, conducatorii chinezi fiind convinsi ca, in fond, comunismul ramane viitorul omenirii. Am gresi ridiculizand aceasta idee: defunctii responsabili sovietici au crezut pana in ultima clipa in acest deznodamant, asa cum demonstreaza arhivele Biroului Politic al PCUS scoase la lumina dupa prabusirea URSS. In timp ce imperiul se clatina, se vorbea in cea mai pura limba de lemn, laitmotivul fiind lupta de clasa, imperialismul odios si ineluctabila victorie a socialismului. Nu incape indoiala ca acest discurs e valabil si pentru instantele supreme chineze.
China e un antimodel si prin modul in care foloseste cele mai rele metode ale capitalismului, exploatand cu nerusinare mana de lucru a migrantilor, multi dintre ei veniti din sate, retinuti in uzinele care-i angajeaza dupa ce actele necesare pentru a calatori in tara le-au fost confiscate. Acest „miracol chinez”, atat de laudat la inceputul anilor 2000 de magnatii nostri, uluiti de ratele de crestere anuntate, a fost posibil datorita sutelor de miliarde de dolari investiti de capitalistii occidentali, in perspectiva de a-si vinde produsele multimii consumatorilor care-i asteptau.