Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Mozaicul Marelui Palat din Constantinopol. Semnificatie, tehnica si conservare de Peter BERZOBOHATY-GASTL

0 opinii / Scrie o opinie
  • Cod produs:QP_875432
  • Editura: ACS
  • 58,50 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Peter BERZOBOHATY-GESTL
Mozaicul Marelui Palat din Constantinopol. Semnificatie, tehnica si conservare
Editura ACS, 2024
Traducere in limba romana de Dragos Gh. NASTASOIU

 

 

Extras / 1. Mozaicuri uimitoare. 1.1: Introducere in tehnica de realizare a mozaicurilor pavimentale antice
Sub fiecare mozaic din Antichitatea tarzie se afla o fresca – totul se bazeaza pe aceasta afirmatie ce poate fi verificata: teoria se aplica probabil tuturor mozaicurilor din Antichitate! Dupa uimirea initiala produsa de aceasta afirmatie, devine clar de ce este greu sa ne imaginam o situatie diferita.
Aceasta fresca reprezinta indicatiile de culoare precise ale pictorului pentru mozaicuri care au stat in jurul picturii, intai plasand tesserae-le si apoi presandu-le in mortarul umed al frescei. Desi procedeul nu a fost descris in mod explicit, unii autori par sa fi sugerat acest lucru.
Tehnica este asemanatoare celei folosite si la constructia altor cladiri vechi. Contururile erau trasate pe sol cu ajutorul unor cuie, sfori si compasuri, cladirea fiind apoi construita strat cu strat sau zid cu zid in interiorul acestor contururi. Papirusul si pergamentul erau scumpe la acea vreme si au putut fi folosite in principal pentru caietele de modele. Schita unui proiect nu era deci facuta pe baza unor planuri la scara mica – asa cum se intampla astazi -, ci prin desenarea direct pe sol, contururile fiind apoi colorate in interior si acoperite cu mozaic.
Marginile decorului podelei erau intai masurate, iar celelalte forme erau apoi schitate in linii mari.