Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Teologie si spiritualitate la Vladimir Lossky

0 opinii / Scrie o opinie
  • 31,50 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Teologie si spiritualitate la Vladimir Lossky, editie 2015 - editura Renasterea

Dupa cum arata editorii, „lui Vladimir Lossky ii revine meritul de a fi dat o marturie ortodoxa in Occident, aratand unui public larg tezaurul Bisericii de Rasarit. Prin cateva studii si mai ales prin celebrul sau opus <Teologia mistica a Bisericii de Rasarit>, Vladimir Lossky a evidentiat universalitatea Ortodoxiei, intr-un demers liber si creativ, dublat de un limbaj contemporan, dar deopotriva fidel duhului Traditiei. Parintii Bisericii au reprezentat pentru el repere de necontestat, din perspectiva acestei raportari cautand mereu sa sublinieze legatura dintre teologie si spiritualitate, dintre teologie si mistica. In constiinta contemporanilor a ramas ca un <om a carui intreaga viata a fost consacrata studierii si slujirii traditiei Bisericii sale> (A. M. Allchin). Reputatia lui Vladimir Lossky a crescut spectaculos postmortem, si astazi este recunoscut unanim drept un proeminent teolog ortodox al secolului XX”.

Volumul aparut recent la Editura „Renasterea” a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului si Clujului, reuneste atat o parte din textele lui Vladimir Lossky, cat si texte despre Vladimir Lossky publicate de-a lungul timpului in revista ortodoxa de limba franceza „Contacts”.

Intelectual rus emigrant in Occident

De asemenea, volumul prezinta pe scurt biografia lui Vladimir Lossky, cel care provenea dintr-o veche si nobila spita, de origine occidentala. Destinul lui Vladimir Lossky seamana cu cel al altor intelectuali rusi din generatia sa. Si-a facut studiile universitare la Sankt Petersburg, apoi dupa revolutia bolsevica, asemenea tatalui sau, filosoful Nikolai Lossky, refuza sa emigreze. In noiembrie 1922, guvernul sovietic il expulzeaza pe Nikolai Lossky impreuna cu familia sa. Dupa o perioada petrecuta la Praga, in octombrie 1924 ajunge la Paris unde face studii la Sorbona, in istoria evului mediu. Intre 1925-1926 s-a imprietenit cu Eugraph Kovalevsky si a intrat in Confreria Sfantul Fotie, acest moment fiind definitoriu pentru ceea ce va urma, vocatia unei marturisiri a Ortodoxiei in Occident, dupa cum arata editorii volumului. 

Intre 1941-1942, Vladimir Lossky sustine o serie de conferinte despre teologia mistica ortodoxa, pe care le va redacta si publica in 1944 sub titlul „Essai sur la Théologie Mystique de l’Eglise d’Orient”. In 1945 s-a infiintat Institutul Saint-Denis, care forma preoti pentru Ortodoxia de expresie franceza, iar decanul institutului este Vladimir Lossky care preda teologia dogmatica si istoria Bisericii. Intre 1945-1946, Vladimir Lossky a sustinut la Ecole des Hautes Etudes, o serie de conferinte despre „Vederea lui Dumnezeu” in teologia patristica si bizantina. A participat la conferintele organizate de Colegiul filosofic condus de Jean Wahl, unde prezinta teme precum: „Intuneric si lumina in cunoasterea lui Dumnezeu”, „Apofaza si teologia trinitara”, „Notiunea teologica de persoana”, „Trandafirul si abisul” (notiunea de fiinta creata la Meister Eckhart), „Teologia chipului”. In 1952 a publicat, in colaborare cu L. Uspensky, o lucrare despre icoana, „Der Sinn der Ikonen”. In august 1956, Vladimir Lossky a fost invitat in Rusia de catre Patriarhie, prilej cu care a vizitat Moscova, Vladimir, Leningrad si Kiev. La 7 februarie 1958, Vladimir Lossky a trecut la Domnul.

„Teologie si spiritualitate”

Intr-unul din articolele despre Vladimir Lossky, publicat in volumul de fata, cel intitulat “Teologie si spiritualitate”, Nicolas Lossky, arata ca pentru Vladimir Lossky, ca și pentru parintele Georges Florovsky, teologia autentica a Bisericii Ortodoxe era patristica, dar nu in sensul cunoașterii Parinților Bisericii. „A avea o concepție patristica a teologiei este cu totul altceva. Inseamna a ințelege <receptarea> – in sensul puternic, eclezial, al termenului – Revelației in plenitudinea Pogorarii Duhului pentru timpul in care traim, in maniera Parinților Bisericii. Pa­rinții, in aceasta optica, au tins sa exprime <pentru vremea lor> experiența ecleziala a lui Dumnezeu”. Nicolas Lossky arata ca una dintre principalele caracteristici ale teologiei lui Vladimir Lossky, asa cum apare in „Teologia mistica a Bisericii de Rasarit”, publicata in 1944, poate fi modul in care intelegea „teologia mistica” care „nu desemneaza <nimic altceva decat o spiritualitate care exprima o atitudine doctrinara>”.

Astfel, ideea centrala a gandirii sale este aceea ca „orice Teologie, intrucat face aratarea tainei celei dumnezeiesti, deci a datelor Revelatiei, este o Teologie mistica”, iar in acest fel „Vl. Lossky se distanteaza net de o conceptie <misticista> a misticii. Pentru el, mistica si spiritualitate inseamna tensiunea unirii cu Dumnezeu, nefiind vorba numai de o cale rezervata catorva fiinte exceptionale, <Misticii>, care au o experienta pe care crestinii muritori de rand nu o au. Vocatia oricarei fiinte umane – in calitate de creatura facuta dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu – fiind sfintenia, adica unirea cu Dumnezeu, orice crestin botezat (care a primit tainele de initiere) este chemat la experienta mistica a acestei uniri cu Dumnezeu”, arata Nicolas Lossky in studiul sau cu privire la teologia lui Vladimir Lossky, aratand ca de aici, decurge in mod natural ca fiecare crestin botezat trebuie, cel putin intr-un oarecare sens, sa fie teolog, adica un crestin constient.

Sursa: www.ziarullumina.ro

SPECIFICATII

Traducere Nicoleta Palimaru, Anatolie Negruta, Ciprian Vidican
An aparitie 2015
Nr. pagini 409
Limba Romana
Cod 978-606-607-148-2