Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Sfinta tinerete legionara. Activismul fascist in Romania interbelica

0 opinii / Scrie o opinie
  • 49,95 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Roland CLARK  |  Sfinta tinerete legionara. Activismul fascist in Romania interbelica

POLIROM, 2015, 2024, editia a II-a

Colectia Studii romanesti

Traducere de Marius-Adrian HAZAPARU

 

 

 

Extras de la p. 188

Un element remarcabil al textelor despre Legiune scrise dupa 1938 este descrierea frecventa a legionarilor ca frumosi si virili. Dumitru Leonties scrie ca l-a recunoscut imediat pe Codreanu cand l-a vazut pentru prima data, in 1929, pentru ca “era cel mai semet si mai frumos flacau dintre toti”. Nicolae Teban isi aminteste ca i-a vazut pe Corneliu Georgescu si Ion Mota bind bere cu niste prieteni in 1927 si spune ca, “deodata, am simtit un fior in inima. In costumul lor national, pareau niste Feti-Frumosi din poveste”. Nicolae Paun descrie alt legionar, pe Sebastian Erhan, ca pe un “om cu fizic atletic, de parca era coboritor din arcasii lui Stefan Voda. Pavel Onciu spune ca ceea ce l-a atras la legionari era faptul ca “erau de cuvant, hotariti sa faca fapte care sa aduca neamul pe pozitiile lui firesti si aceasta in ciuda riscurilor personale. Aveau incredere in miscare, ascultau de ordinele lui Corneliu Zelea Codreanu, se ajutau, se stimau...”. 11 din cele 28 de fotografii ale legionarilor morti publicate in Cuvintul in octombrie si noiembrie 1940 vorbesc despre cit de puternici, sanatosi si frumosi erau legionarii. 20 dintre acestea ii descriu pe cei decedati drept firi nobile si muncitoare. Cinci mentioneaza capacitatea extraordinara de a indura suferinta. Aproape toate pomenesc devotamentul acestora pentru cauza. Alaturi de uniforme, marsuri si cintece, aceste caracteristici contribuiau la conturarea unei imagini a legionarilor ca barbati chipesi, puternici si hotariti.

Nationalistii din intreaga Europa interbelica glorificau acelasi ideal masculin ca legionarii. Grupurile naziste din Germania se inspirau din modelele grecesti de frumusete masculina ca ideal la care tinerii sa aspire. Sionistii ii incurajau pe tinerii evrei sa faca gimnastica si exercitii de culturism pentru a deveni luptatori si colonisti intr-un viitor stat sionist. Austriecii, cehii si alte grupuri etnice considerau ca dezvoltarea corpului barbatului prin gimnastica facea parte din perfectionarea neamului lor. Membrii Faisceau asigurau pregatirea fizica a baietilor care sa devina liderii de miine ai natiunii franceze. In perioada interbelica, europenii asociau in general masculinitatea musculoasa cu patriotismul si virtutea, iar aceasta asociere nu era exclusiv fascista. “In cele din urma, noul barbat fascist”, sustinea Mosse, “nu era chiar asa nou. Multe din trasaturile sale de baza se trageau  din cele ale masculinitatii general acceptate, numai ca el le extindea, dindu-le o dimensiune agresiva si intransigenta ca instrument esential in lupta pentru suprematie”. Presa ultranationalista din Romania publica fotografii cu nazisti germani sau fascisti italieni care urmareau sa scoata in evidenta cit de aproape erau ei de imaginea barbatului ideal. Aceleasi calitati se evidentiau si in fotografiile cu legionarii din taberele de munca. Acestea infatisau in mod frecvent barbati tineri dezbracati pina la briu care munceau in soare. Poze cu legionari supraponderali sau subnutriti erau distribuite numai in cazul in care acestia erau eroi legionari importanti.

Citiva legionari au infiintat societati sportive ca parte a contributiei lor la miscare. Ion Gavanescu, profesor de pedagogie la Universitatea din Iasi, a infiintat in 1929 prima societate sportiva a Legiunii, axata in special pe box, scrima si tir, “pentru a-i invata folosirea armelor si a cultiva simtul onoarei”.

SPECIFICATII

Traducere Marius-Adrian Hazaparu
An aparitie 2015
Nr. pagini 288
Limba Romana
Cod 978-973-46-5357-7