Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Sfantul Ioan Damaschin Opere complete vol 2 Dogmatica

0 opinii / Scrie o opinie
  • 88,50 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116
Produs cumparat impreuna cu:

DESCRIERE

Sfantul Ioan Damaschin

Opere complete II

Dogmatica

Editura Gandul Aprins, 2017

Colectia Parintii Bisericii

Introducere, traducere si note de Adrian Tanasescu, Cornel Coman, Cristian Chivu

Coordonator: Cristian Chivu

 

Extras/ Cuvant introductiv

In continuarea logica a primului volum din Operele sfantului Ioan Damaschin, punem acum inaintea cititorului roman ultima parte a trilogiei Izvorul cunoasterii: celebra Expunere cu acrivie a credintei ortodoxe, mai cunoscuta la noi sub numele de Dogmatica – desi, pentru a ramane credinciosi originalului, corect ar fi Dogmaticele, asa cum Aristotel a scris, de fapt, Analiticele, Metafizicele, Eticele etc., forma de neutru plural din originalul elin ajungand, din nefericire, a fi confundata cu un feminin singular, iar Dialectica aceluiasi Damaschin ar trebui numita, de fapt, Dialecticele. Aceasta scriere reprezinta prima sinteza dogmatica de amploare a teologiei crestine, dupa a carei aparitie, vreme de multe secole, Ortodoxia nici n-a simtit nevoia alteia si sub a carei influenta directa, atestata de numeroase trimiteri la textul damaschinian, pana si un Toma d’Aquino a scris cartea de capatai a dogmaticii romano-catolice: Summa Theologica.

Din pacate, in teologia moderna s-a perpetuat si a prins radacini mitul lui „Damaschin-compilatorul”, care in Dogmatica sa nu ar fi facut decat sa coasa laolalta, ca pe niste petece, citate din Parinti. Aceasta desarta parere, care dainuie si precumpaneste in mintea multora, este roada pseudopatrologiei rupte de cercetarea nemijlocita a scrierilor patristice, a carei paradoxala urmare este prisosul de patrologi care, studiind doar in traducere scrierile Parintilor ori spicuind de aiurea oarecare informatii despre acestea, din cercetarea Predaniei fac cu sarguinta – „telefonul fara fir” al interpretarilor si atitudinilor straine de viata si cugetarea ortodoxa.