Libraria Bizantina / Vezi toate / Carte / Religie / Studii biblice / Pentru o cultura a civilizatiilor. Elenism si universalitate, Evangelos Venizelos
Pentru o cultura a civilizatiilor. Elenism si universalitate, Evangelos Venizelos
de Evangelos Venizelos
(0 opinii)
Cod produs: CTD-2026
Autor: Evangelos Venizelos
Editura: Bizantina

Pret: 9,50 lei

EVANGELOS VENIZELOS | PENTRU O CULTURA A CIVILIZATIILOR. ELENISM SI UNIVERSALITATE EDITURA BIZANTINA, 2005 Traducere din limba greaca de Gabriela PAPAEFTIMIU Extras din capitolul Identitatil...
citeste mai mult

Cantitate:

-
+
SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166 116 (L-V: 9:00-20:00, S: 10:00-18:00)
Pentru o cultura a civilizatiilor. Elenism si universalitate, Evangelos Venizelos
Pentru o cultura a civilizatiilor. Elenism si universalitate, Evangelos Venizelos

(0 opinii)

Pret: 9,50 lei

EVANGELOS VENIZELOS | PENTRU O CULTURA A CIVILIZATIILOR. ELENISM SI UNIVERSALITATE EDITURA BIZANTINA, 2005 Traducere din limba greaca de Gabriela PAPAEFTIMIU

Extras din capitolul Identitatile nationale grecesti In anii Revolutiei Grecesti si ai formarii noului stat grec, cand se cauta o identitate nationala ca teorie oficiala pentru istoria acestui loc, era logic sa se dea un raspuns lesne de inteles pentru Occident. In perioada aceea, Occidentul traia in sfera Iluminismului celui mai dezvoltat dar si a romantismului. Traia, deci, in sfera a ceea ce Grecia luptatoare de atunci percepea drept filo-elenism. Acestui Occident, indragostit de antichitatea greaca, Grecia trebuia sa i se prezinte intr-un mod credibil. Stralucitor si cu multa originalitate. Iar aceasta fizionomie putea sa o dobandeasca numai recuperand relatia ei directa si nemijlocita cu lumea antica.

Bizantul trebuia eliminat. Aspectul cel mai impresionant al acestei istorii a fost acela ca toata aceasta constructie ideologica si politica, acest sistem al constiintei de sine nationale care se formeaza prin raportarea la lumea antica si printr-o raportare directa si nemijlocita a statului grec modern si a natiunii neoelene la Grecia antica, intr-o perioada de timp extrem de scurta – pentru datele istorice, intr-o perioada de timp aproape nula – este inlocuita de “Marea Idee”, adica, in esenta, de teoria succesiunii Imperiului Bizantin.

Ne intrebam cum a putut sa apara aceasta schimbare radicala. Cum de am putut trece atat de repede de la acuratetea greceasca antica, de la clasicism, de la dorinta de a ne numi in exclusivitate elini – pentru a ne deosebi de Bizantul crestin – la asumarea continuitatii Bizantului? Cum am ajuns de la acuratetea cercetarilor arheologice, care recunosteau drept antic numai ceea ce era cu adevarat antic – cel mult pana in perioada paleocrestina – la “Marea Idee”? Cum am ajuns, acum, in 1998, sa fim martorii unui curent international de interes pentru Bizant, pentru Sfantul Munte, cu expozitii mari, precum “Gloria Bizantului”, la New York si “Tezaurele Sfantului Munte”, in Grecia.

Mutatia aceasta s-a facut in principal sau in cea mai mare parte din motive pur politice. Asa se explica de ce aceste chestiuni prezinta pana azi un interes politic deosebit. Mutatia s-a produs deoarece teoria lumii antice, adica legatura directa a Greciei numai cu aceasta perioada, si-a incheiat rolul ei odata cu formarea statului neogrec in hotarele lui initiale si nu mai avea deci sustinerea geopolitica deoarece nu mai avea de evidentiat un spatiu vital. A fost o teorie insuficienta din punct de vedere geopolitic.

Trebuia deci sa se caute o alta abordare care sa poata fi tradusa in dogma geopolitica. Acuratetea legaturii noastre cu civilizatia greaca antica nu putea deci sa conduca nici la primul si nici la al doilea Razboi Balcanic si desigur nu putea sa conduca nici la intregirea noului stat grec. [...]

citeste mai mult
Traducere:
Gabriela Papaeftimiu
Editura:
An aparitie:
2005
Nr. pagini:
91
Limba:
Romana
Cod:
973-9492-65-7

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating:
Trimite opinie