Opere complete, vol. 6. Sfantul Grigorie Palama - editie bilingva
de Sf. Grigorie Palama
(0 opinii)
Cod produs: C_PB_0010
Autor: Sf. Grigorie Palama
Editura: Fundatia Gandul Aprins

Pret: 71,00 lei

SFANTUL GRIGORIE PALAMA | OPERE COMPLETE VI. TRATATE DOGMATICE 6, EPISTOLE 1-7. EDITURA GANDUL APRINS 2018. INTRODUCERE , TRADUCERE SI NOTE DE CORNEL COMAN, ADRIAN TANASESCU, CRISTIAN CHIVU;...
citeste mai mult

Cantitate:

-
+
SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166 116 (L-V: 9:00-20:00, S: 10:00-18:00)
Opere complete, vol. 6. Sfantul Grigorie Palama - editie bilingva
Opere complete, vol. 6. Sfantul Grigorie Palama - editie bilingva

(0 opinii)

Pret: 71,00 lei

SFANTUL GRIGORIE PALAMA | OPERE COMPLETE VI. TRATATE DOGMATICE 6, EPISTOLE 1-7. 

EDITURA GANDUL APRINS 2018. 

INTRODUCERE , TRADUCERE SI NOTE DE CORNEL COMAN, ADRIAN TANASESCU, CRISTIAN CHIVU; COORDONATOR CRISTIAN CHIVU. 


Extras din Scurta introducere:
Scrierea de fata este al saselea si ultimul din Tratatele dogmatice palamite, primele cinci fiind publicate de noi in volumul anterior. In manuscrisul Coisl. 99 si Scorial. 15 lucrarea poarta titlul <<Al aceluiasi, al treilea cuvant>>, ceea ce l-a facut pe Meyendorff sa creada ca aceasta scriere e parte a trilogiei Apologia impotriva lui Varlaam si Achindin, unde ar inlocui, practic, tratatul Despre dumnezeiestile lucrari, adica partea de inceput a trilogiei in celelalte manuscrise. 
Motivul alcatuirii scrierii poate fi dedus dintr-o scurta introspectiva istorico-dogmatica a anilor 1342-1343 din Bizant. Achindin primeste acum din partea patriarhului Caleca permisiunea de a scrie impotriva lui Palama, astfel ca scrie doua tratate de combatere a invataturii lui Palama, in special asa cum a expus-o in Dialogul Ortodoxului cu Vaarlamitul. Sfantul Grigorie a trebuit sa raspunda noilor provocari, redactand mai multe lucrari, cum este si cea de fata. Mai mult, criza teologica se impleteste cu cea politica, in care sfantul a fost implicat. Astfel, dupa ce un sinod intrunit de Caleca i-a condamnat lucrarile in primavara anului 1342, foarte pe 31 martie – singura vina fiind ca e de partea lui Ioan Cantacuzino, in razboiul acestuia cu imparateasa Anna -, Palama s-a retras in Heracleea, departe de fierberea politica. Dupa patru luni, <<pe la inceputul toamnei>>, a fost chemat in Constantinopol la palatul imperial, in fata senatului, pentru a se apara de anumite acuze politice, si, desi este gasit nevinovat, patriarhul il arunca in temnita. Aici redacteaza cateva lucrari, printre care si cea de fata, si anume Ca Varlaam si Achindin sint cei ce despica, cu adevarat rau si fara-de-Dumnezeu, in doua dumnezeiri inegale, pe cea una. Putem, asadar, stabili ca timp al redactarii acesteia sfarsitul anului 1342. 

Lucrarea se poate imparti in doua: prima parte constand din paragrafele 1-12, iar a doua din paragrafele13-19. Prima parte, care are un stil de marturisire (<<Urmand [noi] verdictelor de-Duhul-miscate ale sfintilor Parinti si hotararilor sinoadelor celor in privinta noastra, lepadam si anatemei ii supunem – precum mai inainte, tot asa si acum, de nu se razgandesc – pe cei care, [luandu-se] dupa Varlaam si Achindin...>>), nu a fost trimisa intaistatatorilor Bisericii, ci doar apropiatilor, si a fost adaugata partii a doua, probabil tot de unii dintre acestia, mai tarziu. A doua parte are stilul unei epistole adresate unui barbat din anturajul autorului, care avea nevoie de sustinere teologica in fata antipalamitilor. In prim parte, cea sub forma marturisirii, Achindin si Varlaam sint acuzati de diteism, pentru ca impart dumnezeirea in zidita si nezidita, iar mai apoi Palama explica in ce sens vorbeste el – mai bine zis in ce sens Parintii vorbesc –despre o nezidita dumnezeire superioara/ transcendenta si despre o nezidita dumnezeire inferioara/ scoborata, si anume ca, desi deosebim nezidita fiinta transcendenta de nezidita lucrare a ei, cea coborata la noi (altfel zis: ‘dumnezeirea-fiinta’de ‘dumnezeirea-lucrare’), in amandoua unul singur este Dumnezeu. In partea a doua il indeamna pe adresant sa nu se teama de aceasta deosebire, ci sa se teama cand se spune ca lucrarile sint zidite sau se identifica cu fiinta. De asemenea sfantul combate si aici invatatura lui Achindin – preluata de la Varlaam – cum ca, in afara de natura divina, totul este creat. 

Paragraful 4 – extras integral (p.21-22) 

Asadar, o singura dumnezeire – de catre Biserica lui Dumnezeu si de catre noi, cei crescuti de ea – marturisita si inchinata fiind, intru toate nezidita si nestirbita, Varlaam cel ce isi trage obarsia din Calabria si Achindin cel din partile Prilepului, unelte preadibace ale dintru inceput vrajmasului dumnezeirii aratandu-se asupra noastra, in chip prea-rau-cinstitor sfasiindu-o, despica – vai! –in zidite si nezidite dumnezeirea cea una, nezidita zicand [a fi] singura dumnezeiasca fire si pe treapta zidirii aruncand toata dumnezeiasca putere si lucrare si, intr-un cuvant, pe fiecare din cele ce sint imprejurul dumnezeiestii firi si care in chip firesc Ii sint [proprii] lui Dumnezeu, pe motiv ca nu sint fire [dumnezeiasca], ci ceva diferit cumva de aceasta, carea este – dupa [cum socot] ei – singura dumnezeire nezidita. Si asa sfasiind, ticalosii, dumnezeirea, au desfiintat cu totul faptul de a [mai] fi Dumnezeu, nu rau-cinstitori facandu-se, ci ne-cinstitori[-de Dumnezeu]si fara-de-Dumnezeu; <<ca , desfiintandu-se fireasca lucrare, nici Dumnezeu nu va mai fi, nici om>>, zice Maxim cel mult [cunoscator] intru cele dumnezeiesti. 


Motto:

 

«Μὴ πολὺς ἴσθι τῷ τῆς θεολογίας γράμματι προσκείμενος·

ἀποκτείνει γὰρ τοὺς μὴ περαιτέρω διορῶντας.

Οὐκοῦν ἀναπεταννὺς ἀεὶ τὰ πρόθυρα τῆς θεορρημοσύνης,

εἴσω πέμπε τὸ τῆς διανοίας ὄμμα

καὶ τὸν σκοπὸν καὶ τὸ νόημα κατανόει μοι τῶν ἐνθέων συγγραφέων».

 

«Nu fi mult lipindu-te de litera cuvantarii-de-Dumnezeu; ca ii omoara pe cei ce nu stravad mai departe de ea. Asadar, deschizand pururea pridvoarele grairii-de-Dumnezeu, inlauntru trimite’ti ochiul cugetarii si intelege’mi scopul si noima dumnezeiestilor scriitori».

(Epistola catre Gavras 32)

citeste mai mult
An aparitie:
2018

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating:
Trimite opinie