Libraria Bizantina / Vezi toate / Carte / Religie / Iconografie / Icoana in traditia ortodoxa, Pr. Stephane Bigham
Icoana in traditia ortodoxa, Pr. Stephane Bigham
de Pr. Stephane Bigham
(0 opinii)
Cod produs: C1511
Autor: Pr. Stephane Bigham
Editura: Theosis

Pret: 20,00 lei

PR. STEPHANE BIGHAM | ICOANA IN TRADITIA ORTODOXAEditura Theosis, 2016Extras din Iconografia - un lexicon, Capitolul 8. Iconografia ortodoxa este o arta ascetica"Tentatia pagana de a pune in...
citeste mai mult

Icoana in traditia ortodoxa, Pr. Stephane Bigham
Icoana in traditia ortodoxa, Pr. Stephane Bigham

(0 opinii)

Pret: 20,00 lei

PR. STEPHANE BIGHAM | ICOANA IN TRADITIA ORTODOXA

Editura Theosis, 2016

Extras din Iconografia - un lexicon, Capitolul 8. Iconografia ortodoxa este o arta ascetica

"Tentatia pagana de a pune in opozitie sufletul fata de materie, simturile fizice in fata intelectului non-material, a fost intotdeauna o ispita demonica pentru crestinatate. Cu toate acestea, crearea omului ca fiinta alcatuita din trup si suflet si intruparea lui Dumnezeu Cuvantul - in materie - au facut ca Traditia eclesiala sa reziste inradacinarii unei astfel de atitudini. Traditia exprima, mai degraba, viziunea transfigurarii intregii creatii, a materiei in egala masura cu sufletul, a tuturor dimensiunilor cosmosului, in imparatia lui Dumnezeu. o astfel de viziune implica, desigur, ca fortele vitale ale omului sa fie directionate catre Dumnezeu si nu catre pamant, nu catre ele insele. Prin urmare, asceza crestina este straduinta, ravna, lupta, care vizeaza reorientarea omului si a energiilor sale spre cele de sus.

Icoana exprima aceasta viziune 1) prin artist, 2) prin icoana insasi si 3) prin cel care o priveste. In primul rand artistul, iconarul. Putem presupune ca persoana care picteaza viziunea transfigurarii, o traieste, sau cel putin poarta lupta care duce la scopul final. Iconarul, barbat sau femeie, trebuie sa se supuna curatirii propriilor sale forte vitale. El trebuie sa isi "descentreze" viata, adica sa renunte la egoism, la faptul de a se afla in centrul tuturor lucrurilor, si sa o "recentreze" catre Dumnezeu, El fiind adevaratul centru (teocentrism). El trebuie sa invete sa manance pentru a trai, nu sa traiasca pentru a manca. Trebuie sa fie feciorelnic in casatorie, in viata monahala sau in viata de celibat. In cele trei cazuri, energia sexuala, care ne impinge catre unire, trebuie sa fie orientata direct catre Dumnezeu, sau indirect, in casatorie, prin unirea binecuvantata cu celalalt sot. Devenind el insusi din ce in ce mai transparent, iconarul observa cum si arta lui se transforma in aceeasi masura. Ceea ce el traieste se transforma pe panouri in formele si culorile icoanelor sale care reflecta nu numai lupta impotriva puterilor neinfranate ale fiintei umane, dar si roadele acestei lupte: pacea interioara, stapanirea de sine, buna functionare a tututror elementelor si dimensiunilor omului."

citeste mai mult
Traducere:
Diana Preda si Cornel Apostol
Editura:
An aparitie:
2016
Coperta:
Brosata
Dimensiuni:
13 x 20 cm
Nr. pagini:
252
Limba:
Romana
Cod:
978-606-92765-6-3

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating:
Trimite opinie