Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului - Sfantul Munte Athos

Despre natura umana de Roger SCRUTON

0 opinii / Scrie o opinie
  • 29,00 lei

SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166116

DESCRIERE

Roger SCRUTON

Despre natura umana

HUMANITAS, 2023

Traducere din engleza de Adina ARVATU

 

 

Extras/ IV. Obligatii sacre

Nu toti filozofii morali americani sunt consecventialisti pe tiparul lui Singer. Multi sunt „contractarieni”, pentru ei moralitatea fiind un sistem de coordonare interpersonala intre oameni ale caror „conceptii despre bine” sunt potential incompatibile. Justificarea ce sta la baza acestei pozitii ar putea avea, ce-i drept, un element consecventialist, potrivit caruia gandirea morala inculca obiceiuri pline de respect si bunavointa ce garanteaza siguranta generala. Dar, in sine, moralitatea consta in „constrangeri colaterale”, ca sa folosesc expresia lui Nozick, care fac ca la temelia conduitei noastre sociale sa stea acordul, mai degraba decat forta. Aceste constarngeri colaterale iau forma concreta a unui sistem de drepturi si datorii: in jurul fiecarui individ e un zid de drepturi, care-l protejeaza impotriva exercitarii abuzive a fortei, si fiecarui individ i se impune un set de datorii prin care acele drepturi sunt garantate.

Filozofia politica actuala porneste de la o imagine similara, dar merge mai departe si studiaza virtutile unui stat benevolent, luand de obicei dreptatea sociala, sau uneori libertatea, drept scop suprem al guvernarii. Atat pentru filozofia morala, cat si pentru cea politica, asa cum sunt ele predate in universitatile moderne, instrumentele critice ale coordonarii sociale sunt sistemul de drepturi si datorii, virtutile care ne motiveaza sa ne supunem lui, precum si sprijinul politic care face posibila aceasta supunere si care coordoneaza numeroasele si diversele noastre proiecte. Organizarea politica suplineste moralitatea printr-o lege pozitiva menita sa ne garanteze libertatea si sa repare nedreptatile sistemice ivite in urma exercitarii ei.